N-VA zoekt alternatieven voor budget ontwikkelingssamenwerking

Op 6 augustus 2013

Orkest Violet musiceert samen met Zuid-Afrikaans zusterorkest Oud-Heverlee steunt strijkers uit Bloemfontein De samenwerking kwam zowat 10 jaar geleden tot stand

OUD-HEVERLEE - Samen met hun collega's van Violet uit Oud-Heverlee gaven 22 Zuid-Afrikaanse muzikanten van het Bochabela String Orchestra een concert in een uitverkochte Roosenberg. De jongeren komen uit de townships van Bloemfontein.

Het Bochabela String Orchestra uit Bloemfontein krijgt dit jaar 1.504 euro ontwikkelingssteun van de gemeente. ‘Net als voor de andere projecten is de verankering met de gemeente daarvoor essentieel’, zegt Johan Cottenie, voorzitter van de Gemeentelijke Raad voor Ontwikkelingssamenwerking (Gros). ‘Dat is ook zo voor Bochabela dat een structurele samenwerking heeft met het orkest Violet uit Oud-Heverlee.’

De samenwerking tussen beide jeugdensembles kwam zowat tien jaar geleden tot stand. Toen zagen leden van Violet op Man Bijt Hond hun collega's uit de Zuid-Afrikaanse townships aan het werk in moeilijke omstandigheden. De jonge muzikanten uit Oud-Heverlee stapten naar een opnamestudio, namen een cd op en schonken de opbrengst aan de strijkers in Bloemfontein.

Het was de Amerikaanse contrabassist Peter Guy die The Bochabela String Orchestra oprichtte. Toen hij zag hoe de kinderen van de townships aan hun lot waren overgelaten, startte hij het ensemble op. Met een minibusje haalt hij de kinderen een keer per week op om samen te musiceren. Intussen zijn al enkele leden van het ensemble doorgegroeid tot beroepsmuzikanten in grote orkesten.

De 22 muzikanten uit Bloemfontein verbleven drie weken in ons land. ‘Voor sommigen onder ons is het de eerste keer’, zeggen ze. ‘Anderen hebben al twee of drie keer met Violet opgetreden.’ Met de opbrengst van de concerten wordt de reis van de jongeren gefinancierd. Tijdens hun verblijf in België logeren ze in gastgezinnen.

Oud-Heverlee spendeert dit jaar 20.300 euro aan lokale projecten van ontwikkelingssamenwerking. Dat is 0,35 procent van het totale budget. Ons land belooft 0,70 procent te besteden aan ontwikkelingssamenwerking en dat wil ook de gemeente doen.

Maar omdat het budgettair niet makkelijk is, denken we er aan om een van de kunstwerken via een veiling te verkopen om dat geld te besteden aan ontwikkelingsprojecten’, zegt schepen voor Ontwikkelingssamenwerking Maggy Steeno (N-VA).