Onthaalzone De Torenvalk in finaal stadium

Op 24 april 2017, over deze onderwerpen: Cultuur & Bibliotheek, Infrastructuur, Sport en verenigingsleven, Wegen

Op 24 april 2017 starten de werken om de onthaalzone ‘De Torenvalk’ in Blanden aan te sluiten op de N25 Expresweg-Naamsesteenweg. Een jaar geleden startte het Agentschap voor Natuur en Bos met de bouw van een onthaalzone met parking tussen Heverleebos en Meerdaalwoud. Met de aansluiting van deze onthaalzone op de N25 Expresweg komen deze werken in een eindstadium terecht.

De aansluiting van de onthaalzone ‘De Torenvalk’ kadert deels in de investeringen die Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) vorige week aankondigde en waaruit blijkt dat in deze bestuursperiode (tot 2019) €1,7 miljoen Vlaams geld vastgelegd is voor Oud-Heverlee.

Concreet wordt daarmee geïnvesteerd in een veilige aansluiting van de onthaalzone ‘De Torenvalk’ op de N25 Expresweg-Naamsesteenweg, een ecoduct en een fietsersbrug, fietspaden langs de Naamsesteenweg (naar en in Heverleebos) en de overlaging van de fietspaden aan de Expresweg. Het gaat zuiver om Vlaams geld voor de fietspaden langs de gewestwegen op het grondgebied van Oud-Heverlee, dus bovenop de middelen die het lokale bestuur vrijmaakt voor de fietspaden langs de lokale wegen.

“N-VA Oud-Heverlee ijvert al lang voor meer investeringen in veilige infrastructuur voor fietsers”, zegt voorzitter Sven Deferme. “Snelle en comfortabele fietsverbindingen maken fietsen aantrekkelijker. Maar deze investeringen verhogen ook de verkeersveiligheid in onze gemeente. N-VA Oud-Heverlee heeft altijd gepleit voor het aanpakken van de fietsinfrastructuur. We hebben dit ook aangekaart bij minister Weyts”, zegt burgemeester Alexander Binon.

“We plukken nu lokaal de vruchten van het Vlaamse investeringsbeleid”, besluiten Sven Deferme en Alexander Binon tevreden. “Met de investeringen in en aan de onthaalzone ‘De Torenvalk’ verbetert ook de veiligheid voor mens en dier”.

Meer informatie over de onthaalzone ‘De Torenvalk’

Verder bouwend op het succes van de onthaalpoort ‘de Speelberg’ in St.-Joris-Weert startte het Agentschap voor Natuur en Bos een jaar geleden met de bouw van ‘De Torenvalk’, een centraal gelegen onthaalzone met parking in Blanden, tussen Heverleebos en Meerdaalwoud. Naast een parking komt er een grote picknickweide, een nieuw speelbos, een losloopzone voor honden, wandel-, fiets- en ruiterpaden die onmiddellijk aansluiten op Mollendaal, Meerdaal en Heverleebos en een rolstoelpad dat de Speelberg en de Torenvalk (ruim 4 km) met elkaar zal verbinden, onderweg kan je picknicken op de vlonder van een nieuwe ecologische poel.