N-VA Oud-Heverlee

Eindelijk oplossing voor overstroomde tuinen

Op 7 oktober 2014, over deze onderwerpen: waterbeheer

Al tientallen jaren stromen hun tuinen onder bij hevige regenval. Oorzaak is een gracht achter de tuinen, die in verbinding staat met een overstort. Dat wordt in werking gezet bij hevige regenval, maar de gracht kan het overtollige rioolwater niet slikken.

‘Een aannemer heeft de voorbije week het onkruid uit de gracht verwijderd en hem ook uitgegraven zodat hij terug zo breed en diep is als origineel op de plannen stond’, zegt schepen van Openbare Werken Tom Teck (N-VA). ‘Dit is een tijdelijke oplossing. De bouw van een deftig waterbekken blijft absoluut noodzakelijk, maar dankzij het ruimen van de gracht moet de wateroverlast toch al aanzienlijk minderen.’

Ook een definitieve oplossing is volgens Teck niet meer veraf. ‘We zijn besprekingen aan het voeren over een wachtbekken. Na de eerste gesprekken met de betrokken landbouwer ben ik optimistisch. Als alles goed gaat, zou dat wachtbekken tegen eind 2015 gebouwd moeten zijn. En dat is hoog tijd, want de omgeving van de Bierbeekstraat is al jaren de plaats in onze gemeente waar het vaakste problemen zijn door wateroverlast.’