Ontwikkelingssamenwerking? Geen loze beloften!

Op 23 juli 2014, over deze onderwerpen: Ontwikkelingssamenwerking
Solidariteit? Zegt het u iets? Raakt het u?
In ons verkiezingsprogramma beloofden we dat het budget Ontwikkelingssamenwerking, zeker niet zou worden beperkt. We beloofden dat we, rekening houdend met de financiële mogelijkheden, een verhoging van het budget zouden nastreven. Dit hebben we waargemaakt!
We zijn een goede gemeente, met inwoners die aandacht willen schenken aan landen waar er ongelijkheid is, armoede en waar men kansloos lijkt te zijn. Dit leiden we ook af uit de talrijke projecten waarbij inwoners van onze gemeente betrokken zijn en die een aanvraag hebben ingediend voor ondersteuning.
Zo ontving de gemeente 23 aanvragen tot ondersteuning. Op basis van, vooraf afgesproken criteria, werd het bedrag van €27.325 verdeeld onder de projecten.
Maar weet u over welke projecten het gaat? Weet u welke projecten reeds jaren gesteund worden door onze gemeente? Weet u met welke streken onze gemeente een speciale band heeft?  We merkten dat er nog veel werk aan de winkel was, er was en er is nood aan sensibilisering. We mogen onze ogen niet sluiten en anderen uitsluiten!
Maar met ons beperkt werkingsbudget van €1000 konden we niet veel “verandering” brengen. We gingen dus aankloppen bij de Vlaamse overheid voor een Vlaamse sectorale subsidie.
Met enige fierheid kunnen we meedelen dat ons werkingsbudget van 1000€ gestegen is naar €17.000. Een grote sprong! Uiteraard wordt er nu ook verwacht dat we ons inzetten. Doch we zijn niet vies van werken,  tot heden toe is dit ook nooit een probleem geweest. We gaan er samen voor!
In het najaar zullen de projecten worden voorgesteld in het gemeentehuis. Kom dan zeker eens langs. Maar hebt u zelf een band met een project? Informeer dan naar onze subsidies?
Wenst u zich mee in te zetten? Wil u onze aandacht op iets vestigen? Laat het ons weten.