N-VA Oud-Heverlee

Oud-Heverlee verhoogt belastingen

Op 15 juni 2013

Jarenlang heeft Oud-Heverlee de aanvullende personenbelastingen op 6 procent kunnen houden maar nu zit de gemeente zo krap bij kas dat ze de aanslagvoet verhoogt naar 6,5 procent. Ook de opcentiemen op de onroerende voorheffing gaan omhoog van 750 naar 1100.

‘Tot 2012 stegen de inkomsten door belastingen in Oud-Heverlee jaarlijks met 5 procent’, zegt schepen voor Financiën Alexander Binon (N-VA). ‘In absolute cijfers was dat goed voor een toename met 250.000 euro. In 2013 zullen we voor het eerst 50.000 euro minder innen dan andere jaren. Daarom is het nodig om de aanslagvoeten te verhogen om evenveel geld te ontvangen.’

Het gemeentebestuur koos ervoor om de aanvullende personenbelasting minder sterk te verhogen dan de onroerende voorheffing. ‘Arbeid wordt al meer dan genoeg belast’, zegt Binon. ‘Bovendien worden alle onroerende goederen belast of de eigenaar nu in Oud-Heverlee woont of niet.’

In vergelijking met de buurgemeenten liggen de aanslagvoeten in Oud-Heverlee nog laag. De aanvullende personenbelasting is overal hoger: Bertem 7,5 procent, Bierbeek 7 procent, Huldenberg 8 procent en Leuven 7,5 procent. De opcentiemen op de onroerende voorheffing is wel lager in Bertem (1050) en Huldenberg (1000). In Bierbeek betaal je ook 1100 opcentiemen, in Leuven 1400.