Geluidsisolatie OC Blanden aangepakt

Op 26 november 2016, over deze onderwerpen: Cultuur & Bibliotheek, Sport en verenigingsleven

Tijdens de vorige legislatuur werd het ontmoetingscentrum van Blanden gerenoveerd. Al snel na de heropening kregen we van verschillende gebruikers de melding dat er problemen waren met de akoestiek. Vooral de akoestiek in de turnzaal leverde hinder op voor de turnleerkrachten en de harmonie van Meerdael (foto).

Wat was de oorzaak van de slechte akoestiek? De volledige zaal was opgebouwd uit enkel harde materialen zoals beton, metaal en glas. Het ontbreken van zachte materialen zoals tapijten of gordijnen is nefast voor een goede akoestiek. De harde materialen zorgen voor lange nagalmtijden waardoor de verstaanbaarheid binnen een ruimte nadelig beïnvloed wordt.

Een akoestisch plafond plaatsen was de oplossing. Door geluidsabsorberende panelen aan het dak te hangen kon de nagalmtijd in de ruimte verlaagd worden. De constructie om de panelen op te hangen, moest in staat zijn om een impact van een bal te weerstaan aangezien er geturnd wordt in deze zaal. Ook in verschillende vergaderruimtes werden panelen aangebracht om het voor gebruikers aangenamer te maken. Er was een aanzienlijke investering van 35.000 € nodig, maar alle gebruikers zijn het er unaniem over eens dat het een noodzakelijke en goede investering is.