Gemeenteraad April 2023

Op 20 april 2023

Overeenkomstig artikel 21 van het Decreet Lokaal Bestuur vraagt de N-VA-fractie volgende punten toe te voegen aan de agenda van de gemeenteraad van 25 april 2023:

1. Beter voorkomen dan genezen! Zo ook met wateroverlast! Om wateroverlast te voorkomen, ondersteunt de provincie lokale besturen bij hun projecten. Welke projecten zal de gemeente indienen?

Enkele jaren geleden werden enkele streken in onze gemeente, zoals in Sint-Joris Weert en Oud-Heverlee, geteisterd door wateroverlast. Het was een ramp voor heel wat gezinnen.

De Provincie ondersteunt de gemeente bij projecten om woningen te beschermen tegen schade door overstroming met behulp van individuele waterpreventie maatregelen.

https://www.vlaamsbrabant.be/nl/premies-en-subsidies/subsidie-waterpreventie en www.vlaamsbrabant.be

Aan de subsidie zijn voorwaarden verbonden zo moet onder meer de gemeente beschikken over een, door de gemeenteraad goedgekeurd, hemelwater-droogteplan, waarin het projectgebied afgebakend wordt als een gebied waar bescherming van gebouwen met individuele waterpreventieve maatregelen noodzakelijk is om een meerlaagse waterveiligheid te creëren

En de gemeente moet zelf ook financiële ondersteuning bieden.

Vragen:

• Heeft de gemeente een hemelwater en droogteplan?
  • Heeft de gemeente, in het hemelwater- en droogteplan, projectgebieden afgebakend als een gebied waar bescherming van gebouwen met individuele waterpreventieve maatregelen noodzakelijk zijn om een meerlaagse waterveiligheid te creëren?
  • Is het bestuur van plan om gebruik te maken van deze subsidie en hier zelf ook de nodige middelen voor te voorzien?
  • Zal de gemeente een  reglement voor het toekennen van een subsidie voor de uitvoering van individuele waterpreventieve maatregelen om bestaande gebouwen te beschermen tegen schade door overstromingen opmaken en voorleggen aan deze gemeenteraad?

2. Parkeervakken op straat als verkeersremmers,  gebrek aan  inspraak van de bewoners!

Op verschillende plaatsen zijn in opdracht van de gemeente parkeervakken geschilderd op de rijbaan.

Vragen:

• Werden de parkeervakken in overleg met de betrokken bewoners uitgetekend?
  • Waarom krijgen sommige bewoners een privé parkeerplaats voor hun deur en anderen dan weer stippelijnen, waardoor deze niet meer voor hun eigen deur kunnen parkeren?

3. Wat is de stand van zaken en hoe gaat het verder met de aanleg van het Park?

De weersomstandigheden waren ongunstig een tijdje geleden maar intussen zien we weinig beweging op de site.

Op dit moment kijken we vooral op een grote waterpartij en erg weinig vooruitgang.

Het is dan ook niet te verwonderen dat er vanwege de inwoners meer en meer vragen komen hieromtrent.

Bewoners van De Kouter en bezoekers van het Grand Café vrezen ook voor stof en lawaaihinder als het terras opent…

Vragen:

• Kan het college ons de stand van zaken toelichten op de gemeenteraad?
  • Kan de bevolking ingelicht worden over het verder verloop van de werken?
  • Concreet: wanneer gaat het park klaar zijn ?