Gemeenteraad augustus 2022

Op 27 augustus 2022, over deze onderwerpen: Gemeentebestuur

Overeenkomstig artikel 21 van het Decreet Lokaal Bestuur vraagt de N-VA-fractie volgende punten toe te voegen aan de agenda van de gemeenteraad.

1. Verwijderen van asbest aan jeugdhuis JooW, gelegen in het recreatiepark Oud- Heverlee

Het asbest afbouwplan van de Vlaamse Regering verplicht alle lokale besturen om toepassingen bestaande uit asbest in slechte staat zo snel mogelijk te verwijderen. De bijgebouwen van jeugdhuis JooW bestaan uit een dakbedekking van asbest. Deze asbestplaten zijn in slechte staat en beginnen op sommige plaatsen af te brokkelen. Het gebouw staat ook in het recreatiepark/speeltuin.

Het college van burgemeester en schepenen heeft de opdracht tot verwijdering gegund aan de firma DF Construct voor een bedrag van €3.896,20 incl. BTW. Onze gemeente is vertegenwoordigd in IGO div die dossiers rond asbestverwijdering opstellen en aanpakken en ook de risicoanalyse maakt.

Vraag: Waarom werd er geen beroep gedaan op IGO div, die daar expertise in heeft?

2. Gemeente stapt nu toch in project van Ecowerf, aanbod gele papiercontainers

Mogen we iedereen even herinneren aan ons punt van de gemeenteraad van 27 april 2021?

Ons punt was niet alleen belangrijk voor onze inwoners, maar ook uit respect voor de werknemers. We stelden het volgende:

Om onze gemeente proper te houden, zetten heel wat vrijwilligers zich in, de zogenaamde zwerfvuilmeters en -peters. Wij zijn hen heel dankbaar.

Alhoewel bewonersparticipatie en -bevraging kernwoorden zouden zijn voor de huidige schepenen, stellen we vast dat de zwerfvuilpeters en -meters niet bevraagd werden, voorafgaand aan de beslissing van het college van 23 maart, om niet in te gaan op het aanbod van Ecowerf inzake de papiercontainers.

Papiercontainers zouden niet alleen onze straten proper houden, maar het getuigt ook van respect naar de papierophalers. Het gebruik van containers is een rug sparend werk. Bij gebruik van containers dienen zij immers niet meer te sleuren met dozen. Deze ophalers zijn geen Supermannen, we willen hen dan ook respecteren.

We vragen met aandrang om de beslissing te herzien en toch nog in het project te stappen, uiteraard op voorwaarde dat men zijn papier nog steeds gratis kan inleveren op het containerpark.

De schepen liet toen weten dat de gemeente niet deelnam aan het project. We pikken een argument uit zijn betoog:

De opzet van het afvalbeleid is om mensen te ontmoedigen (papier)afval te produceren. De grote gele containers creëren een omgekeerd nudging effect: "de container mag en kan vol". Het blijft een minder goed signaal dat niet stimuleert om minder papier en karton te gebruiken.

We lezen nu in het collegeverslag van 28 juni 2022 dat de gemeente zal deelnemen vanaf 2023:

'Inzameling van papier en karton in minicontainers'.

Het zijn alleen dwazen die niet van gedacht van veranderen. We hadden daarom toch graag wat meer informatie gehad.

Vraag: Welke argumenten spelen nu om toch van mening te veranderen?

3. Moeten nabestaanden van oud-strijders toch nog betalen voor concessie?

We lezen in de beslissing van de gemeenteraad van 28 juni 2022:

De nabestaanden moeten het statuut van oud-strijder van de overledene kunnen bewijzen. De keuze is vrij om al dan niet op het ere-park van de oud-strijders begraven te worden. Dit park wordt onderhouden door het gemeentebestuur. De te plaatsen zerk is ten laste van de nabestaanden. Nabestaanden kunnen er dan ook vrij voor kiezen om het Oud-Strijders graf te laten weghalen. De echtgenoten mogen bij-begraven worden bij de oud-strijder. Indien oud-strijders kiezen voor een concessie vallen zij uitsluitend onder die reglementering."

Vragen:

• Moeten nabestaanden van oud-strijders betalen voor hun begraafplaats?
  • Moeten ze betalen als ze kiezen voor concessie?

4. Aandacht voor veiligheidsrisico’s in speeltuin Zoet Water. Maar wat met de studiekosten?

We lezen in het collegeverslag van 28 juni 2022 dat er een stabiliteitsstudie zal worden uitgevoerd i.v.m. het afdak aan de Zomerbar Zoet Water/recreatiepark.

Zover ons bekend, is de kantine in concessie gegeven aan Bar Play en de constructie die opgebouwd is, is ook van hen.

Het afdak is ons inziens geen constructie van de gemeente. Maar we begrijpen wel dat, gezien het hier staat in een speeltuin, men moet kiezen voor “veiligheid”.

Vraag: Zijn er al kosten gemaakt? En neemt Bar Play die voor zijn rekening?

5. Tractor, aangekocht door de gemeente, wat is de frequentie van gebruik en waarvoor wordt deze gebruikt?

In de Polderstraat hebben we kunnen vaststellen dat er de acacia's mee zijn uit gedaan, maar helaas werd de spiegel er stuk gereden.

Vraag: Wat is de frequentie van gebruik en waarvoor wordt deze gebruikt? Gaat de gemeente de spiegel vervangen?

6. Waversebaan en Leuvensestraat opengebroken fietspad

Vraag: Wat maakt dat het vernieuwde fietspad terug werd opengebroken?

7. Betonplaten komen steeds bij warm weer omhoog

Er wordt opgemerkt dat tijdens hete dagen sommige betonplaten op de Waversebaan omhoogkomen. Dit jaar gaat het om de betonplaat richting Leuven iets verder van drankenhandel Schroeders en hiervoor enkele malen ter hoogte van de Ruiterschool. Dit lijkt op een steeds terugkerend fenomeen.

Vraag: Heeft de gemeente de intentie om deze betonplaten in gans de gemeente te verwijderen en dit probleem in de toekomst te voorkomen?

8. Verkeersleefbaarheidsplan Sint-Joris-Weert

Vanaf september zullen de werken in Sint-Joris-Weert van start gaan in het kader van het VLP.

Hoewel hier zowel een bevraging als een infovergadering over zijn geweest, blijven heel wat inwoners op hun honger zitten. Inwoners die een rechtstreekse impact zullen ondervinden van deze wijzigingen (inwoners van de Kauwereelstraat, Stationsstraat en Beekstraat) blijven het gevoel hebben niet te worden gehoord door het schepencollege. Deze mensen kloppen bij ons aan met hun vragen en grieven.

Enkele betrokkenen hebben blijkbaar via mail hun opmerkingen doorgestuurd en zij wachten nog steeds op een antwoord. Men vraagt zich af of er eerst slachtoffers moeten vallen vooraleer het schepencollege zal reageren. Sommigen spreken zelfs om klacht in te dienen tegen de Schepen en het College wegens nalatigheid.

Ze klagen eveneens het gebrek aan transparantie aan.

Zo werden enkele maanden geleden nieuwe tekeningen aangebracht op het wegdek in de Kauwereelstraat zonder transparantie naar de buurtbewoners toe. In deze vakken staat het letterwoord "BB". Buurtbewoners kwamen bij ons met de sarcastische vraag of er een Bed and Breakfast op straat zou worden ingepland.

Wij stellen de algemene draagkracht van het VLP in vraag, want vragen van inwoners van de desbetreffende straten blijven komen. Zij blijven pertinent aangeven dat er heel veel in hun straat beweegt, maar dat zij nergens van op de hoogte zijn.

Vraag: Waarom is er geen transparantie naar de buurtbewoners toe?

9. Aangekondigde werken aan het kruispunt Waversebaan en Ophemstraat

In het najaar staan de werken aan het kruispunt Waversebaan met de Ophemstraat.op de agenda. Tijdens deze periode zou de Weerste Dreef nog worden opengehouden. Ter gelegenheid van het geslaagde Zoet Water Zomert feest werd de Maurits Noëstraat afgesloten voor alle verkeer en alle verkeer werd rondgeleid door de Weertse Dreef. We zagen heel wat verkeer de Dreef nemen.

Het uiteindelijk doel is om in de toekomst de Maurits Noëstraat verkeersluw te maken en de Weertse Dreef af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer. Tijdens een voorbije GR werd er gesproken over het inplannen van een bypass om het doorgaand verkeer richting Haasrode, E40 en omliggende gemeenten te faciliteren.

Vraag:  Hoe ver staat het met een eventuele bypass en komt deze er en waar zal deze ingepland worden?