Gemeenteraad januari 2023

Op 29 januari 2023

Overeenkomstig artikel 21 van het Decreet Lokaal Bestuur vraagt de N-VA-fractie de volgende punten toe te voegen aan de agenda van de gemeenteraad van 31 januari 2023:

1. Risico op wateroverlast: aanpak?

De wateroverlast in Sint-Joris Weert en Oud-Heverlee ligt nog fris in het geheugen.

Voor velen was dit een echte ramp!

Er is al eens toegelicht op een gemeenteraad dat men inspanningen wil leveren om dergelijke problematiek te voorkomen. Maar we stellen ons vragen, welke maatregelen men oplegt bij de goedkeuring van omgevingsvergunningen. Zo schrokken we toen we het negatief advies van Agentschap Wegen en Verkeer lazen bij de (bouw)aanvraag op de hoek Naamsesteenweg-Expresweg. Hierbij stelde het agentschap dat de bouw lager ligt dan de expresweg en er dus geen claim kan komen voor wateroverlast, gezien de risico situatie gekend is.

Heeft het college een visie over omgevingsvergunningen waar er risico’s zijn?

Vragen:

• Waarom houdt men geen rekening met de opmerking van AWV?
  • Welke maatregelen legt men op om de risico’s te beperken?

2. Aandacht voor onze natuur! PFOS waarden en pesticides: wat zijn de gevolgen?

Al enkele malen hebben we onze bezorgdheid uitgedrukt over het stort van Canivet. Volgens de metingen moeten we ons geen zorgen maken, niettegenstaande het stort terug vernoemd werd toen er PFOS (vervuiling) werd aangetroffen in de buurt van de abdij van Park. Er werd door de watermaatschappij een toelichting gegeven over de waarden in het drinkwater en hoe zij met de vervuiling omgaan zodat er geen probleem is in het drinkwater. Deze problematiek en aanpak is ook uitvoering in de Pers verschenen.

Maar denkend aan de situatie in Zwijndrecht, maken wij ons zorgen over onze “gezondheid”.

Anderzijds werd al enkele keren gemeld dat er een hoge graad van pesticiden zit in ons grondwater. We weten dat dit zorgvuldig wordt gefilterd, maar de aanwezigheid van pesticiden wijst wel op het gebruik in onze regio. Bijna de helft van de 403 bijensoorten dreigt te verdwijnen in ons land, door onder meer driftig maaien en gebruik van pesticides. Minister Zuhal Demir had verleden jaar reeds een Vlaams Actieplan Wilde Bestuivers opgesteld, een actieplan dat loopt

tot 2030, waarin gesteld wordt dat het pesticidegebruik moet verminderen met 50%

Bijen zorgen voor bestuiving en zijn dus een belangrijke schakel. Binnen enkele weken worden de landbouwers maar ook de tuinliefhebbers die zelf hun groenten kweken terug actief.

Besluit:

• Art. 1: i.v.m. de aanwezigheid van PFOS geeft college een toelichting aan de inwoners inzake de risico’s voor onze gezondheid. Wat is de stand van zaken i.v.m. de vastgestelde PFOS?
  • Art. 2: i.v.m. het behoud van onze bijenpopulatie, wordt in het volgende infoblad gewezen op de gevaren bij gebruik van pesticides.

3. Vuurwerk

In onze gemeente wonen heel wat dierenvrienden. Op ons grondgebied bevinden zich ondermeer: een ruiterschool en de grootste manège van België. Terecht werd daarom een vuurwerkverbod enkele jaren geleden afgekondigd. Alhoewel het niet duidelijk is of zowel knallend als geluidsarm vuurwerk verboden is.

Op oudejaarsavond begon het vuurwerk reeds te knallen om 23 uur.

Vragen:

• Maakt de gemeente een onderscheid tussen geluidloos vuurwerk en knallend vuurwerk?
  • Maken de politiediensten een onderscheid tussen geluidloos vuurwerk en knallend vuurwerk?
  • Zijn er politie interventies geweest in die periode i.v.m. a) vuurwerk, b) loslopende dieren,….

4. Asbestinventaris in de scholen en openbare gebouwen?

Sinds 2018 kunnen scholen een aanvraag indienen voor een asbest inventarisatie in het kader van het “Actieplan Asbestafbouw”. Het gaat om scholen en openbare gebouwen. In het Vlaams Parlement hoorden we dat 1op 3 scholen maar een aanvraag hebben gedaan. Wel bleek dat hiervan bij 89% de asbestverwijdering nodig is/was.

Vragen:

• Hoe zit hij in onze gemeente?
  • Werd er een aanvraag ingediend?
  • Is er een inventaris opgemaakt? Zo ja, wat zijn de resultaten? Zo neen, waarom niet?

5. Problemen dubbelrichtingsfietspad langs expresweg: fietsers verblind door verstralers van wagens

Soms worden de lichten gedoofd op de expresweg. Ik vermoed dat dit in de toekomst nog meer zal gebeuren. Het fietspad langs de expresweg is een 2-richting fietspad. maar de auto's die aankomen zetten hun verstralers op, waardoor de fietsers verblind worden. Ze rijden hierdoor in een zwart gat, want er zijn geen reflectoren die hun eigen licht weerkaatsen. Het zou zinvol zijn als er op het fietspad enkele lichtjes zouden geplaatst worden (reflectoren op de betonnen afscheiding of op de grond, zoals op de Naamsesteenweg in Blanden), zodat het fietspad ten allen tijde zichtbaar blijft. Het fietspad heeft immers een grijze donkere betonkant en een donkere gracht links.

We hebben via de geijkte kanalen geprobeerd om de situatie op te lossen, maar blijkbaar werkt men daar vanachter het bureau i.p.v. op de werkvloer. Vandaar ons punt op de gemeenteraad. We vragen met aandrang om deze situatie op te lossen.

Besluit:

• Art. 1.: de gemeenteraad geeft opdracht aan het schepencollege om in gesprek te gaan met Agentschap Wegen en Verkeer;
  • Art. 2.: men ijvert om reflectoren of bij voorkeur lichtsteentjes te plaatsen zodat het fietspad ’s nachts afgebakend is. (evt. lichtjes zoals op de middellijn op de Naamsesteenweg)

6. Herstel en onderhoud buurtwegen

We hebben het probleem van de buurtwegen/voetwegen al enkele keren aangehaald.

Telkens opnieuw krijgen we te horen dat er een onderhoudsplan is.

We stellen vast dat ivm:

• voetweg 71, verbinding Milsestraat en Langestraat in Haasrode. Deze stopt op het ogenblik dat ze de Blandenstraat kruist. Er is zelfs geen bordje aanwezig aan de overkant.
  • de voetweg, in de Dalemstraat in Haasrode niet meer vast te stellen is. Dit wegje is gelegen achter het kapelletje in de Dalemstraat en is gekend als het smokkelwegje tijdens de oorlog. Het was een verbinding, richting Bierbeek. Hier gaat het om een voetweg die van de Dalemstraat over de velden loopt in de richting van De Betstraat.
    Het tracé van deze voetweg vinden we terug op de GEOpunt-kaart. Het zou gaan over een weg waarop openbare erfdienstbaarheid rust en dus mag gebruikt worden door iedereen.
  • de verlegde en verbrede buurtweg/voetweg in de Kauwereelstraat, Sint-Joris Weert, verbinding tussen Neerveldstraat en Beekstraat . Deze wordt veel gebruikt door schoolgaande kinderen. De voetweg bevindt zich in een erbarmelijke staat, wordt niet onderhouden en is niet bruikbaar voor voetgangers en fietsers. Zie foto.

Besluit:

Art.1: De gemeenteraad geeft opdracht aan het college om de buurtwegen te inventariseren en te onderhouden

7. Stille plek in het bos reserveren voor as verstrooiing

Een overlijden stemt tot nadenken en bezinning. Velen hebben dan ook nood aan een plek waar men terug naartoe kan om de overledene te herdenken. Een kerkhof is een kunstmatig aangelegde herdenkingsplaats. Maar sommigen kiezen voor het “terug gaan naar de natuur” In Nederland kiest men hiervoor plekken uit in het bos.

In Juni 2022 stelden we de vraag om de mogelijkheden te bespreken met ANB, het voorstel werd toen positief onthaald.

(ter info: https://www.staatsbosbeheer.nl/doe-mee/herdenken/as-verstrooien)

Vragen:

• Wat is de stand van zaken?
  • Is er al overleg geweest?

8. Mobiliteitsprobleem op de parking van het Zoet Water aan de OHL site

Mobiliteitsprobleem op de parking van het Zoet Water aan de OHL site.

OHL kreeg enkele velden toegewezen, alsook kreeg de tennisclub enkele velden voor Paddel-sport.

We stellen echter vast dat OHL zijn terrein uitbreidt op de parking met een balustrade in het midden van de parking tussen de padelvelden en voedbalveld 6.

Hierdoor ontstaat er een gevaarlijke situatie.

Ouders zetten hun kinderen af en moeten dan iets verder keren en terug voorbij die balustrade rijden, waardoor er op dit deel van de parking een zeer gevaarlijke situatie ontstaat. Spelertjes van OHL moeten achter de geparkeerde wagens door wandelen om aan deze balustrade te geraken.

We vernemen ook dat de poort, waar altijd de ingang was, zal afgesloten worden waardoor de gevaarlijke situatie nog gaat verergeren.

We vragen dat er duidelijke richtlijnen komen op de parking.

Ook stellen we vast dat daar er nergens een fietsenstalling door de gemeente is voorzien. Vreemd, want stelt het huidige bestuur de fiets niet voor als “het” verplaatsingsmiddel?

Vragen:

• Was de gemeente op de hoogte dat OHL op eigen initiatief deze balustrade plaatste – zo ja, had het schepencollege daar toelating voor gegeven?
  • Wat gaat het college doen om de situatie veilig te maken?