Gemeenteraad juni 2022

Op 25 juni 2022, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Overeenkomstig artikel 21 van het Decreet Lokaal Bestuur vraagt de N-VA-fractie volgende punten toe te voegen aan de agenda van de gemeenteraad.

1. Nood aan overleg met ANB ivm slopen van boshut.

Tijdens de coronaperiode hebben velen van ons het bos ontdekt en/of herontdekt. Wij vinden dit fijn en vragen daarom ook extra aandacht voor de ontmoetingsplaatsen en de onthaalpoorten.

Sommige plaatsen in het bos waren steeds gekend ontmoetingsplaatsen, er stonden dan ook enkele boshutten in het bos. De boshut aan de Moemmedel is na lange tijd eindelijk  gerestaureerd. Maar nu lezen we dat deze aan de speelweide zal verdwijnen. Wij betreuren dit.

Vraag: Kan het college dringend in overleg gaan met ANB?

2. Openstellen van de speelplaatsen in de scholen tijdens schoolvakanties.

Nu de zomer weer aangebroken is en weldra ook de grote vakantie voor onze kinderen en jeugd, zullen de speelpleinen en chill-ruimten in onze gemeente weer druk bezocht worden, wat uiteraard goed is. Niet alleen onze eigen inwoners zullen deze ruimten frequenteren, maar ook de toerist en al dan niet plaatselijke jeugdverenigingen die er kampen of activiteiten zullen organiseren.

Vragen:

• Hoeveel lokale speeltuinen/plaatsen zijn er in onze gemeente en voor welke leeftijd?
  • Zijn er nog plannen voor extra speeltuintjes?
  • Kunnen de speelplaatsen in de scholen worden opengesteld tijdens de schoolvakanties?

Besluit:

Art. 1: De speelplaatsen van de school worden opengesteld tijdens de schoolvakanties.

3. Plek in het bos reserveren voor as verstrooiing.

Een overlijden stemt tot nadenken en bezinning. Velen hebben dan ook nood aan plek waar men terug naartoe kan om de overledene te herdenken.

Een kerkhof is een kunstmatig aangelegde herdenkingsplaats. Maar sommigen kiezen voor het “terug gaan naar de natuur” In Nederland kiest men hiervoor plekken uit in het bos.  https://www.staatsbosbeheer.nl/doe-mee/herdenken/as-verstrooien

Staatsbosbeheer biedt gelegenheid voor het verstrooien van as als vorm van natuurlijk herdenken. Het gebied is rustig en heeft een eeuwenoude geschiedenis.

Ons Meerdaalwoud kent heel wat historische plaatsen. Meer info hierover vind je in de uitgave over Miradel (wandelingen, historische plaatsen,…).

Wij vragen om ook in ons bos een plek als herdenking te benoemen, een plek waar men de as van de overledene kan en mag uitstrooien.

Besluit:

Art. 1: De gemeenteraad geeft opdracht aan het college om deze mogelijkheid met ANB te bespreken.

4. Wat is de bedoeling van de straat belijning in de Brainestraat?

De plannen i.v.m. de herinrichting/ éénrichting/knip in de Brainestraat in Blanden zorgde voor heel wat onrust. Niet alleen bij ons maar ook bij heel veel inwoners zowel van de Brainestraat als van de omliggende straten. Het afsluiten van de Brainestraat zou immers het verkeer in de andere straten drastisch laten toenemen.

Geruime tijd hoorden we niets meer over de plannen. Thans stellen we vast dat er belijning is uitgevoerd in de Brainestraat.

Vraag: Wat zijn de plannen?