Gemeenteraad keurt aankoop vijvers Zoet Water goed

Op 28 maart 2017, over deze onderwerpen: Cultuur & Bibliotheek

Het gemeentebestuur van Oud-Heverlee koopt de vijvers van het Zoet Water aan. Het schepencollege bereikte een akkoord met de eigenaars en het Agentschap Natuur en Bos en voorzag de uitgaven hiervoor in het budget van 2017. Nu keurde ook de gemeenteraad de aankoop goed.

De vijvers kennen een rijke geschiedenis. Ze werden al in de 17de eeuw uitgegraven in opdracht van de Hertog van Arenberg en zijn meer dan 1 km lang. De eerste 4 vijvers kregen zelfs een eigen naam: de Molenvijver, Huisvijver, Hertsvijver en Geertsvijver. Sinds 2000 is het gebied beschermd als landschap op basis van haar esthetische, historische en natuurwetenschappelijke waarde. De vijvers vormen de enige groene link tussen het Meerdaalwoud en Heverleebos.

Tot nu toe was de gemeente geen eigenaar van de vijvers. Ze werden sinds 1996 gehuurd van de huidige eigenares. Omdat het geheel van de 5 vijvers uniek en landschapsbepalend is, koopt de gemeente ze samen met het Agentschap Natuur en Bos aan. De totale aankoopprijs is gelijk aan 190.397 EUR, ANB (Agentschap Natuur en Bos) koopt 3 vijvers over voor 99.050,00 EUR. Op die manier behoren ze definitief toe aan de gemeenschap en kan iedereen er blijvend van genieten.