Gemeenteraad maart 2022

Op 27 maart 2022, over deze onderwerpen: Gemeentebestuur

Onze punten voor de gemeenteraad maart 2022:

 

1. Toch plannen ivm Vinkenbosstraat? Waarom is er een camera (?) geplaatst?

Reeds tweemaal brachten we het probleem van de Vinkenbosstraat op de agenda van de gemeenteraad. Deze weg wordt veel gebruikt door fietsers, richting H. Hart instituut en Salco, en deze weg is niet verlicht. De burgemeester antwoordde dat het niet verlichte deel gelegen is op grondgebied van Leuven.

Nu stellen we vast dat aan het bord ‘Bebouwde Kom”, een kastje is bevestigd. Volgens ons is dit een camera. Dit merk je als je richting Blanden rijdt/gaat van aan het Engels Kerkhof.

 

Onze vragen:

  • Waartoe dient dit apparaat en met welk doel zullen de resultaten worden gebruikt?
  • Wordt Oud-Heverlee door Leuven betrokken in hun plannen?

 

2. Nood aan veilige oversteekplaatsen voor klein wild op Expressweg Haasrode

Als oppositiepartij vragen we het gemeentebestuur om contact op te nemen met het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) van het Vlaams gewest.

 

Op de Expressweg tussen de Duivenstraat en de lichten van de Naamsesteenweg heeft wegen en verkeer betonelementen geplaatst naast het fietspad voor een veilige afscheiding tussen de rijbaan en het fietspad.

 

We stellen echter vast dat kleine zoogdieren zoals egels en hazen niet over deze betonelementen geraken als ze de Expressweg willen oversteken en uiteindelijk aangereden worden door auto's.

Vraag: Welke oplossing ziet de schepen voor dit probleem?

 

3. Problemen met onderhoud van hoogstammige bomen dicht bij private perceelsgrens

We wonen allemaal graag in onze mooie, groene en bosrijke omgeving en we delen allemaal de idee dat duurzaam wonen hand in hand moet gaan met respect voor de natuur en maximaal natuurbehoud. N-VA staat voor een realistisch, niet-dogmatisch groenbeleid.

 

Ook in onze gemeente stormt het meermaals per jaar. Regelmatig wordt de Weertse Dreef afgesloten of verspert een omgevallen boom de rijweg. Op plekken waar hoge bomen op gemeentelijke grond grenzen aan private percelen, kan dergelijk stormweer voor gevaarlijke situaties zorgen, waardoor een goed doordacht onderhoudsbeleid zich opdringt. Eén zo’n plek is de berm van de Hollestraat in Sint-Joris-Weert. Ooit kleine bomen scheren nu hoge toppen, vlak naast tuinen met spelende kinderen, en ingeplant op een schuine helling, wat de stabiliteit van deze bomen niet ten goede komt. Bovendien zijn ongeveer de helft van alle bomen overwoekerd met klimop, sommigen tot zelfs bijna in de kruin, wat opnieuw een bedreiging is voor de gezondheid (en stabiliteit) van de bomen. Ook aan de dreef naar de begraafplaats hangen enkele bomen boven daken van woningen en dreigen bij elke storm opnieuw schade aan te richten. Enkele buurtbewoners wezen ons hierop en wij delen hun bezorgdheid.

 

Des te groter was onze verbazing toen we vernamen dat dit een jaarlijks weerkerend probleem is. Meermaals per jaar wordt na een storm melding gemaakt van loshangende en overhangende takken. Het beleid van de gemeente lijkt hier dus eerder reactief, wat wordt versterkt door het gegeven dat deze inwoners vaak maanden moeten wachten op een antwoord, of wanneer blijkt dat een interventie maar een gedeeltelijke oplossing is, laat staan een proactieve.

 

De meerderheid wijst ons er bovendien regelmatig op dat gevaarlijke situaties onmiddellijk gemeld dienen te worden via de gemeentelijke kanalen (wat in deze meermaals is gebeurd), en we niet hoeven te wachten om dit op de gemeenteraad te brengen. Het uitblijven van een structurele oplossing getuigt echter van een gebrek aan proactief beleid.

 

Vandaar volgende vragen:

  • Is er in de gemeente een beleid inzake het onderhoud van hoogstammige bomen die dicht bij private perceelsgrenzen staan, om zo het risico op gevaarlijke situaties en mogelijke schade te beperken?
  • Zo ja, graag een toelichting van dit beleid waaruit blijkt dat dit niet enkel reactief is (dus na melding door burgers).

 

4. Douglas sparren ter hoogte van voetbalveld van de Stormvogels Haasrode gekapt, maar niet vervangen!

Vanwege omwonende inwoners wordt de vraag gesteld “Waar blijven de nieuwe aanplantingen op deze locatie”?

 

Bij navraag bij de gemeentelijke diensten naar de kapvergunning voor de Douglas sparren die tussen het voetbalveld en de geparkeerde auto’s stonden , blijkt dat er alléén mail terug te vinden is van december 2013.

In die mail wordt met ANB de toestand van de sparren besproken, omwille van aantasting door de “letterzetter” kever, wordt aanbevolen om de betrokken sparren te kappen.

De sparren werden intussen geveld Maar er werd ook beloofd om wintereiken aan te planten ter vervanging.

 

Onze vragen:

  • Kunnen we inzage krijgen in de originele kapvergunning ?
  • We zijn intussen 2022 en er werden nog steeds géén aanplantingen gedaan van de beloofde bomen.
  • Waar loopt het fout want het gaat toch om een waardevol herstel van de natuur waar we toch allemaal naar streven …?

 

5. Hoge ophoping terrein in project Sylvie Bollenstraat (P. Tilemansstr.) strijdig met bouwvergunning en risico op modderstromen en grondverschuivingen!

We lezen in de bouwvergunning over inplanting, voorschriften:

“De pas van de vertrekken op het gelijkvloers ligt tussen 0.2m en 0.4m boven de peilhoogte van de aanliggende straat. Indien het peil van het bestaande maaiveld meer dan 75cm hoger gelegen is dan het peil van de as van de weg mag de vloerpas ingepland worden op maximaal 35cm boven het peil van het bestaande maaiveld. De niet bebouwde delen van de bouwzone worden aangelegd als tuin als deze delen zich situeren achter de voorgevelbouwlijn en als voortuin indien deze delen zich situeren tussen de voorgevelbouwlijn en de rooilijn. De desbetreffende voorschriften zijn daar van toepassing.”

We stellen daar een ophoging vast van enkele meters, waardoor de omwonenden vrezen voor grondverschuiving en modderstromen bij zware regenval.

Onze vraag: wat gaat de schepen aan dit probleem doen?

 

6. Vraag naar aanleiding van voorstelling project Sint-Joris-Weert

Onlangs vond een info vergadering plaats in de kerk van Sint-Joris-Weert over de plannen die men wenst te realiseren.

 

We kregen hierover enkele vragen:

  • Gaat men bij de uitwerking van het plan onmiddellijk de mobiliteit van de zijstraten mee aanpakken?
  • Wat met de oplaadpunten voor elektrische wagens in de Beekstraat? Zullen bewoners van de Beekstraat hun wagen kunnen opladen voor hun voordeur?

 

7. Herstel historische trambedding van Zwart Jean in Sint-Joris-Weert

Het beeldkwaliteitsplan dat onlangs werd voorgesteld in Sint-Joris-Weert voorziet heel wat aanpassingen.

We stellen voor om van deze gelegenheid gebruik te maken om de historische trambedding van Zwarte Jean, terug open te stellen.

Deze bedding werd na de afschaffing van de tram verkocht aan privé personen. We vragen dat dit wordt rechtgezet door in overleg te gaan met de huidige eigenaars en het te herstellen.

Besluit:

Art 1: de gemeenteraad geeft opdracht aan het college om in overleg te gaan met de huidige eigenaars om het historische traject aan te kopen of te huren

 

8. Nog geen aankoopakte Zoet Water Camping en toch heeft de gemeente al aan de bewoners gemeld dat ze binnen de 3 jaar moeten verhuizen?

De bewoners op de Camping Zoet Waters werden door de gemeente ingeschreven met de camping als wettelijke verblijfplaats (domicilie).

Onlangs werd door de gemeente beslist om de Zoet Water Camping aan te kopen en kwam daar uitvoering mee aan bod in de pers..

De akte van aankoop is ons inziens, nog niet verleden.

Toch kregen de bewoners een officiële brief van de gemeente dat ze de camping dienen te verlaten binnen de 3 jaar. Tevens liet men weten dat de bewoners in aanmerking zouden komen voor een sociale woning. Dit alles terwijl de voorrangsmaatregelen bij de woonmaatschappij nog niet uitgetekend zijn. Vergeet de beroemde uitspraak niet: tussen dromen en werkelijkheid staan wetten/reglementen in de weg!

Wij vinden dit een zeer rare manier van werken en hebben grote vragen bij de aanpak.

Wij vrezen voor een herhaling van het scenario: La Hetrai in Sint-Joris-Weert, waar de brandweer om de haverklap een chalet moet blussen en waar een zwaar verwaarloosd terrein is overgebleven.

Ook bewoners stellen zich vragen onder meer over:

  • Wie zal de torenhoge kosten voor het verplaatsen van de stacaravans betalen?
  • Wie zorgt voor de ontruiming?
  • Op wat baseert men zich om nu reeds te zeggen dat betrokken voorrang krijgen op een sociale woning?
  • Waarom gaat de gemeente niet in dialoog met de bewoners?

 

9. Opvang oorlogsvluchtelingen uit Oekraïne

We vernamen dat onze gemeente zich openstelt voor de opvang van oorlogsvluchtelingen. Recent werd onder meer De Kluis een tijdje gebruikt als opvangcentrum.

Dit vinden we uiteraard een goed initiatief en willen dit volmondig steunen.

Onze vragen:

  • I.v.m. de opvangmogelijkheden: Hoeveel opvangplaatsen heeft de gemeente in gedachten en waar?
  • I.v.m. de gastgezinnen: Hoeveel particulieren hebben tot op vandaag een plaats aangeboden? Welke ondersteuning zullen zij krijgen van de gemeente?
  • I.v.m. de begeleiding: Wie coördineert dit in onze gemeente? Heeft de gemeente daar een plan of een werkgroep rond? Is er schoolopvang voorzien voor hun kinderen? In welke scholen kunnen deze kinderen terecht? Heeft de gemeente tolken ter beschikking?

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is