Gemeenteraad Maart 2023

Op 26 maart 2023

Overeenkomstig artikel 21 van het Decreet Lokaal Bestuur vraagt de N-VA-fractie volgende punten toe te voegen aan de agenda van de gemeenteraad van 28 maart 2023:

1. Rattenprobleem in onze gemeente

We wonen in een landelijke gemeente. Dus dieren in onze tuin, zijn een natuurlijk verschijnsel. Doch sommige ongedierte kunnen voor problemen zorgen, zoals ratten.

Ratten vermenigvuldigen zich razendsnel en brengen blijkbaar ziektes zoals Weil (nierfalen) en de rattenbeetkoorts (gewrichtspijn en luchtwegontsteking) over.

Het is daarom heel belangrijk dat eten/afval bewaard wordt in gelsloten bakken. Schuilplaatsen van ratten moeten vlug opgespoord worden en aangepakt.

Reeds enkele jaren klagen inwoners over het probleem van ratten. We vermoeden dat het ondeskundig composteren hiervan een mogelijke oorzaak is.

In Kortenaken, Lommel en Oudsbergen kunnen inwoners beroep doen op een rattenvanger, door een eenvoudige aanvraag via de gemeentelijke website. (overeenkomst met de firma AMB).

We vragen aan de gemeenteraad om het college de opdracht te geven om het probleem te onderzoeken en een contract aan te gaan met een rattenvanger.

Besluit:

• Art. 1: Het college bevraagt de inwoners via het infoblad over het rattenprobleem en brengt het probleem in kaart
  • Art. 2: Het college sluit een contract af met een rattenvanger.

2. Waarom besliste het college om onze kinderen die hier geboren zijn, geen voorrang meer te geven op een sociale woning in onze gemeente?

De wachtlijst voor sociale woningen is lang. Om te zorgen dat onze kinderen terug naar onze gemeente kunnen komen, werd indertijd de term “lokale binding”  toegepast bij de voorwaarden voor een sociale woning. Hierdoor kregen aanvragers die een band hadden met onze gemeente voorrang voor een sociale woning in onze gemeente: ooit 10 jaar ononderbroken gewoond hebben of 3 jaar op het moment van de toewijzing woonachtig zijn.

Tijdens de vorige gemeenteraad wezen we erop dat de schepenen ermee akkoord zijn gegaan om de term lokale binding te veranderen naar de afgelopen 10 jaar, waarvan 5 jaar onafgebroken in de gemeente, hebben gewoond.

Dit wil zeggen dat wie hier ooit gewoond heeft, bijvoorbeeld als kind, geen voorrang krijgt.

Mattias Boeckaert, schepen die zetelt in de toewijzingsraad, verschool zich achter de reglementering van “de” minister . Maar het is hen blijkbaar ontgaan dat ze de voorwaarden mogen aanpassen.

Het nieuwe model, voorgesteld door de minister, gaat sterk uit van een langdurige woonbinding. Maar de gemeente kan voorafgaand aan de langdurige woonbinding, vermeld in het tweede lid, 2°,een woonbinding toepassen die strenger is dan de langdurige woonbinding, vermeld in het tweede lid, 2°. De gemeente voegt in dat geval een voorrangsbepaling toe in het toewijzingsreglement. De voorrangsbepaling bepaalt het aantal jaar dat de kandidaat-huurder in de gemeente woont of gewoond heeft.

Dus het Besluit stelt heel duidelijk dat een gemeente een woonbinding kan toepassen die strenger is dan de langdurige woonbinding, zoals voorgesteld door de Vlaamse Regering in dit besluit.

We kunnen er dus, door een verstrenging, er voor zorgen dat wie hier geboren is of als kind hier gewoond heeft, de kans krijgt om terug te komen.

In het boek “Onder de kerktoren” van Jasper Van Loy lezen we onder meer dat we door de coronaperiode hebben geleerd en vastgesteld, dat kort bij familie en vrienden wonen, belangrijker is dan kort bij het werk wonen.

We dringen er dan ook op aan om de term lokale binding te herformuleren zodat wie terug wenst te keren naar onze gemeente, familie,…. dit ook kan.

Kortom we blijven bij ons voorstel om de term lokale binding aan te passen.

We stellen voor dat Mattias Bouckaert die deel uit van de toewijzingsraad voor sociale woningen   voorlegt om dit artikel, zoals voorheen door het college goedgekeurd werd, aan te passen zodat mensen die hier geboren zijn, of ooit gewoond hebben, terug kunnen keren.

Besluit:

Art 1. : Ze voorrangsregel voor een sociale woning wordt, voor wat betreft de lokale binding, omschreven als ooit 10 jaar in deze gemeente ononderbroken gewoond hebben

3. Dienstverlening in onze gemeente

Enkele jaren geleden wezen we erop dat het verdwijnen van de rode brievenbussen voor sommige bewoners een probleem is. We vroegen in dat verband ook om een gesprek aan te gaan met B-Post. Thans is er heel wat te doen rond de bankautomaten.

Vragen:

• I.v.m. de bankautomaten:  heeft de gemeente al contact gelegd met de banken om ons te verzekeren van de dienstverlening?
  • I.v.m. de weggehaalde rode brievenbussen. Is daar nog verder over gepraat?

4. Tewerkstelling van mensen met een beperking

De Vlaamse regering legt een streefcijfer van 2% op. (29 steden en 34 OCMW’s halen norm niet)

Vraag:

Wat is de stand van zaken in onze gemeente: gemeentehuis- kinderdagverblijf-scholen-OCMW?

5. Wekelijkse markt aan het Zoet Water moet ruimte geven aan alle lokale handelaars

In het collegeverslag van 7/03/2023 lezen we dat een aanvraag van een bloemenhandel op wekelijkse markt Zoet Water werd geweigerd.

In tegenstelling tot de markt in vroegere jaren op de parking van het Zoet Water, dat een succes was, blijft de wekelijkse markt aan het Zoet Water in zijn startblokken steken.

Aanvragen die mogelijks concurrentieel zijn aan de plaatselijke horeca worden geweigerd, dat lijkt ons verdedigbaar.

Nu lezen we dat ook de aanvraag tot een bloemenstand wordt geweigerd!

Men kiest voor een uitbreiding met kaas en vis….

Om onze gemeente leefbaar te houden is een stimulering van lokale handelaars belangrijk. We vragen dan ook om het reglement van 13 oktober 2020, art 3 i.v.m. de markt op openbare plaatsen aan te passen:

Besluit:

• Art 1: het reglement goedgekeurd op 13 oktober i.v.m. de organisatie van de markt wordt aangepast
  • Art 2 : het nieuwe reglement wordt op de volgende gemeenteraad ter stemming voorgelegd

6. Gebrekkige informatie aan bewoners bij afsluiten van wegen door aannemers

De voorbije periode hebben we vast gesteld dat wegen zoals bijvoorbeeld De Bergenstraat en de Brainestraat, volledig werden afgesloten door de aannemer.

Deze ingreep gebeurde evenwel zonder de bewoners van de straat te verwittigen.

De toestemming tot afsluiten bij een werf wordt verleend door het college.

We dringen er dan ook op aan om de meldingsplicht aan de bewoners mee op te nemen als voorwaarde bij de toelating.

Besluit:

Art 1: bij het verlenen van toestemming tot afsluiten van een straat, wordt de voorwaarde tot melding en informatieplicht aan de bewoners van de straat, mee opgenomen in de toestemming.