Gemeenteraad mei 2022

Op 26 mei 2022, over deze onderwerpen: Gemeentebestuur

Overeenkomstig artikel 21 van het Decreet Lokaal Bestuur vraagt de N-VA-fractie volgende punten toe te voegen aan de agenda van de gemeenteraad.

1. Waterlek in gemeentelijk gebouw na 9 maanden nog niet opgelost.

Op de gemeenteraad van 31/08/2021 maakten we een punt inzake het onderhoud van het gemeentelijk gebouw De Zoete Bron, gelegen in de Zoet Water site.

We lieten het volgende weten:

Er is in de Zoete Bron een waterlek. Bij regenval stroomt het water gewoon door het plat dak binnen. De uitbaters hebben er emmers geplaatst zodat klanten geen natte voeten krijgen of het water niet op de klanten spat. Trouwens geen zicht en uitstraling voor bezoekers van de Zoete Bron.

Het college liet toen weten dat ze op de hoogte waren van het probleem.

MAAR na 9 maanden stellen we vast dat bij regenval de uitbater nog steeds emmers moet plaatsen, een waterplas houdt ook risico in op uitschuiven, zowel voor de werknemer als de bezoekers!. We telden 3 emmers!

De Zoet Water site verdient onze aandacht, het is het visitekaartje van onze gemeente.

We betreuren dan ook dat onze gemeente zich gedraagt als slechte huisvader. Het probleem is na 9 maanden nog steeds niet opgelost.

Vraag: Welke uitleg heeft de schepen voor deze nalatigheid?

2. Is de cameraopname van het Torenvalknest, pastorie Blanden, openbaar?

Opdat het festival Viva Blanne probleemloos zou kunnen doorgaan vroegen we op 25/01/2022 aan het college om initiatieven te nemen ter bescherming van de Torenvalk die jaarlijks in die periode broedt in de pastorie. Tijdens de festivalperiode stelden we vast dat het luik aan het nest afgesloten was, zodat de Torenvalk rustig kon broeden op haar nest.

We vernamen ook dat er een camera was geplaatst, met zicht op het nest met 5 eieren.

Vraag: Zijn de beelden openbaar?

3. Waarom biedt onze gemeente geen compostvaten aan?

Recycleren en composteren zijn hedendaagse woorden en handelingen die we vragen aan alle bewoners. Dat is immers respect tonen voor onze wereld en onze natuur.

Wij bekeken verschillende websites van andere gemeenten en merkten dat deze compostvaten aanbieden.

Op de website van Oud-Heverlee vinden we hierover niets terug.

Vraag: Wanneer gaat de gemeente een beslissing nemen om compostvaten aan te bieden aan onze inwoners.