Gemeenteraad oktober 2022

Op 22 oktober 2022, over deze onderwerpen: Gemeentebestuur

Overeenkomstig artikel 21 van het Decreet Lokaal Bestuur vraagt de N-VA-fractie volgende punten toe te voegen aan de agenda van de gemeenteraad van 25 oktober 2022:

1. Het Groenendaalhof in Vaalbeek, het voormalig pachthof van de Jezuïeten uit 1792 werd grondig verbouwd

Vanuit N-VA maakten we enkele bedenkingen bij de goedkeuring van de omgevingsvergunning. Vooral de historisch waarde van het goed bleek ons onvoldoende naar waarde te worden geschat.

Het gaat om een oud pachthof dat ons inziens volledig werd gestript. Buiten de gevel aan de straatkant blijkt alles weggebroken te zijn. Vermits het hier gaat om een historisch gebouw, weliswaar niet beschermd, stellen we ons de vraag of er “vondsten” zijn ontdekt bij de afbraak van de woning en aanhorigheden.

Vraag: Werd een archeologische studie gedaan voordat de werken werden uitgevoerd? Is die studie openbaar? Kan die geraadpleegd worden?

2. De huidige coalitie wil hard inzetten op de Zoet Water site met een MasterPlan. Hierin wordt de parking gezien als een ingangspoort naar de site

Vraag: Wat is voor de schepen de omschrijving of betekenis van een parking?