Gemeenteraad september 2022

Op 24 september 2022, over deze onderwerpen: Gemeentebestuur

Overeenkomstig artikel 21 van het Decreet Lokaal Bestuur vraagt de N-VA-fractie volgende punten toe te voegen aan de agenda van de gemeenteraad van 27 september 2022:

1. Vragen bij Openbaarheid van Bestuur en transparantie

Het zijn woorden die voor ons heel belangrijk zijn. We stellen vast dat de antwoorden van de schepenen niet hoorbaar zijn noch in de zaal, noch in de live stream. We dringen aan een goede geluidsinstallatie

Art 1. De raadszaal wordt uitgerust met een geluidsinstallatie

2. Hulp aan onze zelfstandigen bij wegeniswerken

Bij wegeniswerken dienen handelaars, die gevestigd zijn in die straat, vindingrijk te zijn. Soms dient men tijdelijk uit te wijken naar een andere plaats.

Het probleem is dan de stroomtoevoer. Generators kunnen een oplossing zijn, maar deze maken heel veel lawaai.

Vraag:

Waarom krijgen handelaars die tijdelijk elders gevestigd zijn, geen marktkast?

3. Vraag rond behandelen van bouwvergunningen

Hoeveel bouw-/omgevingsvergunning zijn er sinds januari 2019 door het college:

• Goedgekeurd?
  • Geweigerd?

Door de provincie behandeld ten gevolge van een bezwaarschrift:

• Goedgekeurd?
  • Geweigerd?

4. Gevaarlijke oversteekplaats Blandenstraat - Konijnenhoekstraat

Vraag: Wat is de filosofie van de paaltjes langs de weg? Wat wil men hiermee bereiken?

5. Inwoners blijven zich zorgen maken over het Stort van Canivet

Omwille van de zware vervuiling werd dit stort afgedekt met een grote kleilaag. De schepen gaf reeds een toelichting over de historiek en de verschillende onderzoeken. Maar inwoners zien er veel vrachtverkeer over rijden en maken zich zorgen.

Vraag: Wat is de stand van zaken?

6. Plan voor het beheersen van de energiekosten

De energiekosten zijn een hot item voor iedereen. Dus ook voor onze gemeente.

Vragen:

Zijn de energiekosten ten laste van de gemeente al becijferd?
Is er extra budget voorzien?
Zijn er al concrete maatregelen om de energie factuur te beheersen in het gemeentehuis en in de scholen en in de Ontmoetingscentra?

7. Gebrek aan fietsenstallingen

De coalitie promoot het fietsen, maar vergeet de nood aan fietsenstallingen.

Toen enkele jaren geleden een handelaar in Oud-Heverlee een fietsenstalling vroeg voor zijn deur, was de reactie van Groen! “dat het daar geen gemeenschapsfunctie had”. Deze houding is toch wel tegengesteld met de visie om fietsen te promoten. We stellen ons de vraag waarom er in de kern van Oud-Heverlee geen fietsenstalling is, niet aan de parochiezaal, niet aan de kerk en niet aan de pastorie. We vragen daarom dringend om een beslissing te nemen

Besluit:

Art 1. Er wordt in de dorpskern van Oud-Heverlee een fietsenstalling geplaatst.

8. Plannen in de Duivenstraat en Banhagestraat

Vraag: Wat is de bedoeling van de witte stippen in de Duivenstraat?

9. Waarom wordt de mooie verbindingsweg aan de twee bunders opgebroken in Haasrode?

Verbindingsweg Bovenbosstraat en Blandenstraat, in de buurt gekend als de weg van de tweebunders in Haasrode, is aan herstel toe. Deze voet- en fietsweg wordt heel veel gebruikt.

Ze werd indertijd aangelegd onder het burgemeesterschap Steeno Ferdinand die de plaatselijke noden kende en oog had voor de veiligheid van de fietsers en voetgangers.

Ongeveer 3 jaar geleden wezen we de burgemeester Daniëls tijdens een gemeenteraad erop dat een deel van de kasseien in die weg verkeerd zijn gelegd bij een herstel van de weg.

Duidelijk niet door mensen die fietsen, want de kasseien waren niet in dwarsligging gelegd.

Op donderdag 22 september stelden we vast dat IGO werken uitvoerde op het wegje. Uiteraard dachten we aan herstel van de kasseien.

Maar het gerucht is tot bij ons gekomen dat alles wordt uitgebroken omdat men elders deze kasseien nodig heeft? Zijn sommige deelgemeenten misschien belangrijker dan andere deelgemeenten?

Met het oog op de veiligheid van onze wandelaars en fietsers en omdat dit een veel gebruikte verbinding is voor schoolgaande kinderen, vragen we herstel van de weg in de oorspronkelijke staat.

Besluit:

Art 1. De verbindingsweg aan de 2 bunders wordt hersteld met kasseien.