Info gemeenteraad

Op 9 oktober 2020, over deze onderwerpen: Gemeentebestuur

Punten gemeenteraad 13/10/2020

Aankoop grond voor verbreding inkom school GBS Haasrode
Met het oog op de veiligheid van onze schoolgaande kinderen werd in de vorige bestuursperiode onderhandelingen gevoerd om de inkom naar de GBS parking, Verbindingsstr. Haasrode te verbreden en een duidelijke aflijning te maken tussen fietsers, voetgangers en auto’s. Dit alles om de veiligheid van onze kinderen te garanderen. Er werden afspraken gemaakt met de buren om een aantal meters grond aan te kopen. Wat moest er nog gebeuren? Een landmeter aanstellen en een prijs overeen komen. Bij dit laatste zou NU het schoentje knellen. Blijkbaar is de gemeente nu niet bereid om deze meters te betalen aan bouwgrond. Dit alles niettegenstaande de gemeente in Haasrode wel haar eigen restperceel verkoopt als bouwgrond, dit in tegenstelling tot SJW waar men bouwgrond verkoopt als tuinbouwgrond.
Wij dringen er op aan op de ingang naar de parking op de Verbindingsstraat aan te passen en te verbreden en hiertoe de nodige stappen te zetten voor de aankoop van het nodige perceel “grond”.
Besluit:
art 1: de gemeenteraad geeft opdracht aan het college om een dossier samen te stellen voor de aankoop van het nodige perceel om de toegang te verbreden naar de parking.
art 2: de gemeenteraad geeft opdracht aan het college om een landmeter en een schatter aan te stellen.

Brug Banhagestraat wacht op kunstwerk
De onderhoudswerken aan de Banhagebrug in Blanden zijn beëindigd en volgens ons klaar voor een project. We verwijzen hiervoor naar het kunstwerk a/d abdij van Park. Zeker in deze coronatijd kunnen dergelijke projecten verrijkend zijn. We vragen dan ook met aandrang om de werkgroep kunsten samen te roepen en een project uit te werken.
Besluit:
art 1: de gemeenteraad geeft opdracht aan het college om een dossier verfraaiing van de Banhagebrug op te starten

Doven van lichten
Het college wil de fiets promoten, maar men vergeet dat de fietser een zwakke weggebruiker is. Op 15/09 kwam een fietser zwaar ten val in de Fonteinstraat, even nadien was er een ongeval op de Waversebaan. Dit wijst op het gevaar van rijden in het donker, zeker en vast met een wegdek dat slecht onderhouden is. We vernemen ook dat op de plaats van het ongeval er (onverlichte) kegels zouden gestaan hebben en geen nadars! Met het oog op de veiligheid van de zwakke weggebruiker vragen we om een controle uit te voeren en het nodige materiaal aan te schaffen zoals nadars met verlichting i.p.v.onverlichte kegels te plaatsen.
Besluit:

art 1: de gemeenteraad geeft opdracht aan het college om een dossier op te stellen i.v.m. de staat van de fietspaden en het geplande onderhoud en dit voor te leggen aan de gemeenteraad
art 2. De gemeente koopt extra nadars aan met de nodige verlichting om te plaatsen ingeval van problemen met een wegdek.

Weertsedreef: alternatief

De Weertsedreef al of niet afsluiten is al zeer lang een discussiepunt. ANB is duidelijk voorstander om deze af te sluiten en wij delen dit standpunt omdat die streek uitgeroepen is tot stilste gebied in onze Provincie. Maar we begrijpen ook de bezorgdheid van de bewoners op de M. Noëstraat, die vrezen dat er nog méér overlast zal ontstaan op hun straat die nu al verzadigd is tijdens de piekuren. Om een duidelijk beeld te krijgen van het aantal gebruikers van de Weertsedreef, die de weg gebruiken om economische redenen (woon-werk) en het aantal dat deze gebruikt voor recreatieve doeleinden, stellen we een overgangsperiode voor met beperkte toegang tot de weg. We trekken hierbij de vergelijking met een schoolstraat. We stellen voor om de Weertsedreef het statuut te geven van woon-werkstraat en dus, bij wijze van overgangsperiode, open stellen voor verkeer tussen 7u en 9u alsook tussen 16u en 19u, zodat de impact op de M. Noëstraat duidelijker wordt.
Besluit:
art 1: de gemeenteraad geeft opdracht om het statuut van de Weertsedreef om te schakelen naar woon-werkstraat met beperkte toegangsuren

Snelheid op veel plaatsen beperkt tot 30km/u en toch vindt men de Shuttle bus te traag

Het college (CBS 4/8/20) heeft interesse in een shuttlebus voor de verbinding van de kernen van de deelgemeenten met het Zoet Water. In het verslag lezen we dat het college de snelheid van 25 km/uur te laag vindt om een vlotte verbinding tot stand te kunnen brengen. Ze wil uitkijken naar een sneller alternatief.
Dit standpunt van het college verbaast ons, temeer daar men de norm van 30km/u zoveel mogelijk wenst.
Onze vraag:
In onze landelijke gemeente is 25km zeker O.K. Waarom is coalitie tegen zo’n toeristische shuttle bus?

Bloembakken als verkeersremmers

In het collegeverslag van 4 aug 2020 lezen we dat het college voorstander is van bloembakken als snelheidsremmers. We stellen ons vragen bij dit item. Alhoewel dit onze gemeente zou “verbloemen” herinneren we ons de discussie in de vorige legislatuur over de dodelijke ongevallen, door het aanrijden van bloembakken.
We stellen ons vragen of het standpunt voldoende onderbouwd is.
Onze vraag
- Is het de bedoeling dat alle wegversmallingen bloembakken worden?
- hoeveel ongevallen zijn er in Vlaams Brabant geweest met bloembakken als wegversmalling?
- wat is de houding van de politiedienst/verkeersdienst

Renovatie of nieuwbouw Parochiezaal Oud-Heverlee
In aanloop naar de verkiezingen lazen we dat sommigen het behoud van de parochiezaal in hun verkiezingspunten hadden opgenomen. We lezen nu in het collegeverslag van 30/06/2020 dat de huidige coalitie hun verkiezingspunt willen doordrukken en de huidige zaal willen renoveren of vernieuwen,  op de huidige plaats. We noemen dit geen goed bestuur. Er werd immers heel veel geld gepompt in de renovatie van de pastorie met het oog op het creëren van een parochiezaal in die ruimtes.
Onze vraag: wat zijn de plannen? Hoever staat men?

Onderhoud van de vijvers

De Zoet Water site is een enorme aantrekkingspool in onze gemeente. We merken echter geregeld dat er problemen zijn: nadars aan de vijverkant, lege vijvers, vijvers die bijna overstromen,…
Onze vraag:
- is er geregeld overleg met ANB over de vijvers?
- Is er een onderhoudsplan afgesproken? Wat zijn de vooruitzichten?
- wordt het beheersplan van het Zoet Water opgevolgd en uitgevoerd? Zit men op schema?

De Margrietendreef
Enige tijd geleden hebben we op de gemeenteraad de situatie van de Margrietendreef geschetst. Immers plots konden bewoners niet meer over de Naamsesteenweg geraken via de brug.  De burgemeester zei toen op de hoogte te zijn en hij dit zou bespreken met ANB zodat de Margrietendreef terug toegankelijk zou zijn, zoals afgesproken indertijd met de omwonenden
Onze vraag:
hoever staat het hier mee? We zien geen verandering, de borden met verboden doorgang staan er nog.

Gezond wonen in een gezonde woning;

ook lesgeven in gezonde klassen is in het belang van onze kinderen. Na de nodige uitleg door eerstelijns gezondheidszorg kochten we in de vorige bestuursperiode een gezondheidsmeter aan, die men kon lenen op de gemeente. We vernemen nu in de media dat dergelijke gezondheidsmeters ook kunnen aangewend worden in de klassen om er zeker van te zijn dat de ruimtes voldoende verlucht zijn en gezond zijn.
Onze vraag:
wat is de houding van de huidige coalitie? Gebruikt men de meter? Heeft men er extra aangekocht om de klassen te controleren.

Beslissing tegen advies van GOA voor aanpassing inrit en keermuur in de voortuin
Het college heeft op 18/8/2020 niettegenstaande het negatief advies van GOA (ambtenaar) een positief advies gegeven (Brainestr.11). Het niet volgen van een advies van de ambtenaar dient voldoende geargumenteerd te worden.
Onze vraag:
wat bedoelt het college met:” het college neemt kennis van het advies van de GOA doch oordeelt dat door het opleggen van voorwaarden de vergunning kan afgeleverd worden.”

Wat  zijn die bijkomende voorwaarden?

Droogteprobleem

Onlangs bracht minister Demir een bezoek aan onze gemeente. We twijfelen er niet aan dat er boeiende gesprekken hebben plaats gevonden. Deze minister heeft ook een Blue Deal, 70 punten programma, uitgewerkt.
Onze vraag: wat is onze gemeente van plan om dit probleem van water en droogte aan te pakken?