N-VA blijft actief. Lees hieronder welke punten we hebben aangebracht op de gemeenteraad van 25/08/2020. Heb je ook interessante informatie of vragen? Laat het ons weten. Wij maken er werk van!

Op 27 augustus 2020, over deze onderwerpen: ecologie, Economie en Financiën, Gemeentebestuur, Infrastructuur, Wegen

N-VA Oud Heverlee blijft actief.

Gemeenteraad 25 augustus 2020

Project: meer vrouw op straat

In het kader van Meer Vrouw Op Straat, besliste de gemeenteraad om meer aandacht te geven aan  straatnamen en in het bijzonder om belangrijke vrouwen een straatnaam te geven.
Vermits er alleen nieuwe straatnamen worden gegeven bij een nieuwe verkaveling, zal het heel lang duren eer de beslissing kan uitgevoerd worden.
We stellen anderzijds vast dat de voetwegen in onze gemeente worden aangeduid met een nummer. Daarom stellen we voor om de voetwegen een echte naam te geven.
Besluit:

Artikel 1: minstens de helft van alle voetwegen krijgen een bordje met een vrouwennaam        eronder.
Artikel 2: minstens de helft van de nieuwe straatnamen krijgen vanaf heden een vrouwennaam.

Camping aan het Zoet Water
In het verleden zijn er heel wat problemen geweest in de Camping La Hetraie. Jaren heeft het geduurd, vooraleer de problemen daar opgelost werden. Een groot gekend probleem was ook de domiciliering van de bewoners (afgezakte Brusselaars) en het recht op leefloon en steun.

Op de “Camping Zoete Waters”, vroeger eigendom van de familie Duchênne, kregen de bewoners nooit toelating om hun domicilie te plaatsen.
De bewoners dienden dus te betalen voor hun  tweede verblijf en konden geen aanspraak maken op leefloon.
We lezen nu in het collegeverslag dat ten gevolge van een politiecontrole er 29 personen werden ingeschreven op de camping.
We sommen even op.  In 20 woningen werden bewoners gedomicilieerd:
een woning met 4 personen, een woning met 5 personen,  twee woningen met 2 personen en 16 woningen met een alleenstaande.
Dit heeft als gevolg: - geen tweede verblijfstaks te innen
                                    - bewoners hebben recht op leefloon, als er een gebrek aan inkomen is.

We hebben het gevoel dat de huidige coalitie een tweede La Hetraie wenst te creëren.
Onze vragen:
- wat gaat het schepencollege doen aan de caravans/chalets die verwaarloosd zijn?
- hoe compenseert men het verlies aan inkomen in de begroting?
- heeft de politie rekening gehouden met de Vlaamse Wooncode, vooraleer in te schrijven?
  (men kan geen  personen  inschrijven als de woning niet voldoet aan de nodige oppervlakte norm).
- wat is de verdere aanpak van de gezinnen die men ingeschreven heeft maar die overeenkomstig de Wooncode niet beschikken over voldoende oppervlakte.

De pastorie en gemeenschapsgeld
De pastorie in Oud-Heverlee kon rekenen om een hoge financiële toelage van de gemeente. Een voorwaarde was:
- de gelijkvloerse verdieping inrichten als gemeenschapsruimte. Zo mogelijk eventueel later uitbreiden tot nieuwe parochiezaal.
- de 1ste verdieping multifunctioneel maken door deze in te richten als kantoorruimte, zodat deze eventueel mee zou kunnen gebruikt worden voor vergaderingen en dergelijke.
- de 2de verdieping (zolderruimte) zou dienen als woonruimte voor de pastoor.
Het was geenszins de bedoeling dat de gemeente belastingsgeld zou pompen in de renovatiewerken en de kerkfabriek nadien deze zou verhuren als appartementen en hierdoor een extra inkomen zou realiseren. Dus gemeente pompt geld erin, de anderen gaan met het inkomen lopen!
In het collegeverslag lezen we echter dat de kerkfabriek NU toestemming krijgt om de 1ste verdieping in te richten als appartement. Dit is volledig tegengesteld aan de oorspronkelijke afspraken, waarbij duidelijk werd gesteld dat de pastorie een gemeenschapsfunctie moest hebben.
Onze vraag:
- wat zijn de consequenties voor de begroting? Wie draagt de meerkost?
- hoe gaat de gemeente een deel van zijn investering recupereren, nu niet meer gewerkt wordt zoals afgesproken?

Burgemeestersconvenant. Belofte tot vermindering van CO2 uitstoot
We lezen dat de gemeente wil meewerken aan de vermindering van CO2 uitstoot door het wagenpark aan te passen. We lezen echter in EOS (wetenschappelijk tijdschrift) dat om de klimaatopwarming tot 2graden Celsius te beperken, het niet meer volstaat om de broeikasgasuitstoot te stoppen tegen 2050. Een onderzoek zou aantonen dat we koolstof uit de atmosfeer moeten halen. Daarom stelt men voor om op landbouwbodems fijngemalen steengruis te strooien. Het zou onder meer gaan om vermalen baksteen en beton.

Op deze manier zou men op grote schaal koolstof uit de atmosfeer halen en zo de klimaatopwarming afremmen. Een internationaal team wetenschappers becijferde dat we zo een half à 2 miljard ton CO2 uit de lucht zouden kunnen halen. Aan dit onderzoek werkte ook Bioloog Ivan Janssens (UAntwerpen) mee.

Men zou op deze bemeste bodems nog voedsel kunnen telen en het zou zelfs een positief effect hebben omdat het de droogtestress en verzuring tegengaat.

Onze vraag: we zijn een groene gemeente en er is nog landbouwgrond in onze gemeente. We hebben ook een schepen van Landbouw.
Besluit :
artikel 1: het college overlegt met Ecowerf om te weten hoeveel steengruis beschikbaar is.
artikel 2: het college belegt een vergadering met onze landbouwers over deze materie.

Extra overheidstoelage
Omwille van de extra belasting door de coronacrisis, geeft de Vlaamse overheid de lokale besturen ondersteuning.
Ook krijgt Oud-Heverlee vanuit het Noodfonds voor culturele-Sport- en Jeugdsector, het bedrag van € 131.693,96 .

Onze vraag: wat zijn de plannen van de coalitie
- in het kader van ondersteuning van de verschillende sectoren?

Respect voor erfgoed en historische waarde
Enige tijd geleden stelden we de vraag om het kruis in de Vlierbeekstraat Blanden, te restaureren. We kregen als antwoord dat men wachtte op de installatie van het IOED.
Op ons aandringen om het kruis niet verder te laten verkommeren, kregen we als antwoord dat men de zaak zou bekijken.
Onze vraag: wat is de planning i.v.m. de aanpak van het kruis?

Gezondheid bij onze schoolgaande jongeren
Agentschappen Opgroeien en Zorg en Gezondheid publiceerden een gedetailleerd rapport over de gewichtsstatus van 2- tot 14-jarigen in Vlaanderen.

Besturen kunnen de gegevens opvragen over de lokale situatie, zodat ze een gezondheidsbeleid “op maat” kunnen uitstippelen.
Onze vraag:
- heeft men de gegevens opgevraagd?
- wat betekenen de cijfers voor onze gemeente?
- heeft men een plan van aanpak opgesteld? Initiatieven op gezondheidsvlak?

Doven van lichten.
Reeds enige tijd worden de straatlichten gedoofd om besparingsredenen.
In sommige straten is het hierdoor pikdonker. Met het oog op de veiligheid van onze schoolkinderen, vragen we om vanaf september de uren aan te passen, zodat de kinderen langs een verlichte straat naar school kunnen fietsen of gaan.
Besluit:
- vanaf september zullen de lichten ’s morgens tijdig branden (zodat het veilig is voor de schoolkinderen).

Nood aan een verkeersspiegel  in het belang van de veiligheid van diegenen die de lokale handelaars steunen.

In deze coronatijd moeten we rekenen op solidariteit, want vooral onze handelaars hebben het moeilijk.

Handelaars, horeca, ... ze zijn gelukkig vindingrijk om oplossingen te zoeken, al zijn het soms druppeltjes op een hete plaat.

Zo bevindt zich op de Parkstraat in Haasrode een fruit- en aardappelen automaat, die  24u/24u beschikbaar is. Social distancy en veiligheid worden zo gewaarborgd, want geen aanschuiven aan kassa's, betalen met bancontact.
Er is echter een probleem: bij het verlaten van de in-uitrit (= landbouwweg) heeft men geen zicht op het aankomend verkeer.
In het verleden stond er een spiegel op de Parkstraat, doch deze werd verwijderd.

Omdat een automaat toch kan bijdragen tot een veilige aankoop en het ook een ondersteuning is van de lokale handelaar, vragen we om terug een spiegel te plaatsen op de Parkstraat, tegenover de inrit = landbouwweg waarlangs ook de Thai gelegen is.

Besluit:

in de Parkstraat in Haasrode, tegenover de landbouwweg, wordt een verkeersspiegel geplaatst, zodat het zicht op de aankomende wagens vanuit Leuven gewaarborgd wordt, als men de landbouwweg uitrijdt.

fietspad op de Leuvensebaan :

Naast het gebruikelijke hindernissenparcours van putten, scheuren, en andere tekortkomingen in het fietspad op de Leuvensestraat, is er een vervelend obstakel bijgekomen.

Wanneer je even niet goed oplet, worden je benen en zelfs je handen lieflijk gestreeld door de (brand)netels en de distels langs het fietspad.

Dit is de situatie op 10-08-2020 en wordt door meerdere inwoners als probleem aangehaald .

Onze vraag :

Nu we allemaal , al dan niet “dankzij”  Covid-19 , meer gaan fietsen wat toch een grote meerwaarde betekent in onze mobiliteitsproblematiek , vragen we een beter opvolging van de fietspaden.

Kan er eens nagegaan worden wanneer het onderhoud van de groene bermen naast het fietspad gepland staat en misschien ook eens nagaan hoe het komt dat dit zo laat op het jaar gebeurt?

Het onderhoud van de bermen, zit normaal in een werkschema. Doordat men geen pesticiden meer mag gebruiken, is het regelmatig snoeien zeer belangrijk. We merken dat het onderhoud te wensen over laat!
Besluit:

om het fietsverkeer aan te moedigen, beslist de gemeenteraad om een werkschema op te stellen ivm  het snoeiwerk en dit te publiceren in een nieuwsbrief.
de bermen worden minstens om de  14 dagen gesnoeid