Punten gemeenteraad 23 februari 2021

6de punt:   verwelkoming nieuwe inwoners met mobiliteitsprobeerpakket

7de punt:   huurprijs zalen in WZC De Kouter

8ste punt:  Sint-Joris Weert, plannen i;v.m. Beekstraat

9de punt:   vernielen van Openlucht tentoonstelling met kunstwerken Kunst-Dam Zoet Water

10de punt:  proefopstelling Sint-Joris Weert

1ste punt : hondenpoep op de voetwegen                                                            FRIEDA
We wonen in een groene landelijke en bosrijke gemeente. Sinds de coronacrisis is het aantal wandelaars drastisch toegenomen. Heel wat wandelaars trekken er op uit met hun huisdier.  Maar spijtig genoeg toont men niet steeds het nodige respect voor onze natuur.
Wandelaars die trappen in de hondenpoep die tussen het gras ligt? Het is verfoeilijk!
Anderzijds begrijpen we ook dat men niet hele dag wil rondlopen met een zakje poep!
De slogan: “kakje in het zakje” zou meer in de kijker mogen gezet worden. We stellen dan ook voor om op enkele strategische plaatsen een vergaarbakje te zetten voor de kakzakjes met eventueel de slogan “kakje in het zakje”.We denken hierbij aan parking Zoet Water, Torenvalk, Speelbos,,…

[Kan een afbeelding zijn van de tekst '21:21 Wo 27 an. 20% イ DS Standaard Hondendrollen in 'poeppalen' (Gent) De Standaard Mobile Afbeeldingen kunnen auteursrechtelijk beschermd zijn. Meer informatie Bezoeken']

Besluit:
artikel 1: op minstens 3 plaatsen wordt een vergaarbak geplaatst met een slogan

2de punt: riksja project                                                                                            MAGGY
Tijdens de gemeenteraad van januari 2021 werd beslist om het Rikjsja project van de VZW Wind in de Haren, financieel te ondersteunen
Velen dachten hierbij aan het vervoer van bewoners van De  Kouter.
Wij zelf zien dit als een toevoeging voor de aanpak van sociaal toerisme.
Sociaal toerisme kan hierdoor meer vorm  krijgen. Personen met een beperkte mobiliteit kunnen we zo laten genieten van onze bossen, die onze hoogste troef zijn.

Voorstel
We stellen dan ook voor om in overleg te gaan met de VZW Wind in de Haren, om die Riskja in te zetten aan het Zoet Water, eventueel gekoppeld aan het streekhuis of de bibliotheek en uitleenbaar / reserveerbaar  op afspraak.

3de punt: heffing op leegstand                                                                               DIANA
De gemeente houdt een leegstandregister bij. De bedoeling van het leegstandregister is om langdurig leegstaande woningen en gebouwen in kaart te brengen en verloedering aan te pakken omdat deze een negatieve impact kan hebben op de leefomgeving.
Om meer effect te hebben op de strijd tegen de leegstaande woningen en gebouwen  werd een belasting geheven.

Verwijzend naar de volgende artikelen:
Artikel 170 §4 van de Grondwet.
Het decreet van 15 juli 1997, houdende de Vlaamse Wooncode dat de gemeente aanstelt als coördinator en regisseur van het lokale woonbeleid.  Alsook het decreet van 30 mei 2008 en 27 maart 2009 en het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en het Besluit van de Vlaamse regering van 16 november 2018, houdende de subsidiëring van intergemeentelijke projecten ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid, dat gemeenten oplegt om leegstaande woningen en gebouwen op te nemen in een register conform artikel 2.2.6 van het decreet van 27 maart 2009 betreffende het Grond- en Pandenbeleid.
Het besluit van de gemeenteraad van 27 augustus 2019 waarin deze besliste om deel te nemen aan het project lokaal woonbeleid en om het projectvoorstel waarin de opmaak, opbouw, beheer en actualisering van het leegstandsregister inbegrepen is door het IGS Wonen aan de Velp van IGO div goed te keuren. De beslissing van de gemeenteraad van 17/12/2019 om in navolging van de overeenkomst inzake ondersteuning van het lokaal woonbeleid met IGO div, de bevoegdheid tot opmaak, opbouw, beheer en actualisering van het leegstandsregister over te dragen aan de dienstverlenende intergemeentelijke vereniging IGO.
Besluit van de gemeenteraad van 30 mei 2017 m.b.t de belasting op leegstaande woningen en gebouwen.

Vragen we om 2020 en 2021 niet mee op te nemen als werkjaar voor het heffen van de belastingen. Immers omwille van de coronacrisis werden heel wat verhuizen uitgesteld, woningen konden niet bezichtigd worden,…
Besluit:

Artikel 1: de gemeente zal in 2020 en 2021 geen heffing doen op leegstand

4de punt: aanleg zebrapad                                                                                     MAGGY
Het aantal wandelaars in onze gemeente gaat nog steeds in stijgende lijn in het bos en de Zoet Water site.
Tijdens de gemeenteraad van 28/01/2020 stelden we de vraag om een zebrapad aan te leggen aan de dreef van de Kapel. De dreef van de kapel, loopt immers verder aan de andere kant van de M. Noëstraat. Fietsers en wandelaars steken hun hier massaal over en het is geen zone 30km/u.

De schepen deelde toen mede dat men terug advies zou vragen aan de politie.
Onze vraag:
- wanneer is er advies gevraagd aan de politie?
- wat was hun advies?
- wat is de mening van het college?

5de punt: erfgoed                                                                                                     MAGGY
Ons erfgoed vertelt ons verleden en is belangrijk om te onderhoud!
Ter bescherming van ons erfgoed stelden we op de gemeenteraad van 3/3/2020 de vraag om het  Kruis gelegen aan de Vlierbeekstraat te renoveren en de tekst terug zichtbaar te maken.

Het gaat om een wit zandstenen kruis met in reliëf een Christusfiguur. Het kruis verwijst naar een moord in 1691. De buurt zou daarom lange tijd “Duivelshoek” zijn genoemd.
In het verleden waren het de buurtbewoners die geregeld het kruis afstoften, doch dit volstaat niet meer. Het is toe aan renovatie. De tekst: Hier is derelyc vermoord Jacobus van der Els den 12 my 1691", gevolgd door "Bidt voor…."   is zeer moeilijk leesbaar.

De schepen deelde ons indertijd mede dat, om aanspraak te kunnen maken op subsidies, men een dossiers zou indienen bij de Provincie Vlaams Brabant, zodat het kruis opgenomen wordt in de inventaris van Erfgoed.
De provincie heeft inmiddels het Kruis erkend als erfgoed.
Onze vraag
wat is de huidige stand van zaken?

6de punt: verwelkoming nieuwe inwoners met promotie van openbaar vervoer. SVEN
De lijn introduceert een probeer pakket voor nieuwe inwoners. Immers na de verhuis moet er nog heel wat gepland en ontdekt worden: weg naar huis, kantoor, park,… Daarom introduceert De Lijn een probeerpakket met een gratis maandabonnement van De Lijn en gratis lidmaat- schappen bij cambio en Blue-bike – respectievelijk voor 2 maanden en 1 jaar.
Momenteel loopt een proefproject in 3 gemeenten (Heist-op-den-Berg, Lier, Diest.
Na evaluatie hoopt men het project in de lente uit te breiden
Onze vraag: zijn er al contacten geweest met De Lijn hieromtrent?
Wat is de houding van het college?

7de punt: vrije tijd. Huurprijs zalen in WZC De Kouter                                        MARK
Vanaf maart- april 2021 zal het Woonzorg Centrum De Kouter operationeel zijn.
Via de pers vernamen we dat dit het nieuwe dorpscentrum zal worden van Blanden en dat verenigingen gebruik zullen kunnen maken van lokalen in het Centrum.
Onze vraag:
- wat is de huurprijs? Wat is de waarborg?
- wie mag een aanvraag doen? Erkende of ook niet erkende verenigingen?
- welke activiteiten mogen er doorgaan?
- welke infrastructuur staat ter beschikking?
- wie is de contactpersoon?

8ste punt: Beekstraat, Sint Joris-Weert                                                           FRANCIS

In het kader van burgerparticipatie deed het college een bevraging.
Alhoewel heel wat burgers en zelfs ook niet alle handelaars op de hoogte zijn van de plannen, hebben we het gevoel dat men de reacties als representatief beschouwt voor de bewoners.
Onze gemeente heeft enkele grote doorgangswegen, met heel veel doorgaand verkeer, zoals de Leuvensestraat en de Beekstraat in Sint-Joris Weert.
Verkeersremmende maatregelen zorgen dat het leefbaar blijft voor de omwonenden.
We vernemen echter dat de plannen die het college maakt voor de Beekstraat, zeer ingrijpend zijn. Zo horen we dat de Beekstraat een éénrichtingsstraat zou worden.
Met dergelijke ingreep verplaatst men het probleem en worden de auto’s omgeleid naar wegen die ook al overbezet zijn en na het in bewoning nemen van het groot aantal nieuw bijgebouwde en nog te bouwen woningen, nog veel meer overbezet zullen zijn.
Wat ons nog meer verwondert is dat alleen de leden van de verkeersraad en diegenen die meegedaan hebben aan Weert Mobiel digitaal werden uitgenodigd voor een toelichting.
Dit is toch wel een zeer selectieve groep en volgens ons niet representatief.
Volgens de cijfers van de FOD economie
89,7 % van de huishoudens in België beschikte over een internetverbinding.
6,9 % (vrouwen 8 %, mannen 5,9 %) van de individuen (16-74 jaar) in België heeft nooit gebruikgemaakt van het internet.
Een belangrijke groep wordt dus uitgesloten voor informatie en bevraging!

Onze vragen i.v.m. Sint-Joris Weert:
- hoeveel bewoners hebben gereageerd op Weert Mobiel?
  hoeveel daarvan wonen in de dorpskern Sint-Joris Weert
  hoeveel daarvan wonen niet in  SJW?
- wat zijn de uiteindelijke plannen?
- gaat men de Beekstraat éénrichting maken?
- gaan de inwoners en de handelaars van de Beekstraat, de Kauwereelstraat,
   de Stationsstraat en de daar tussenin liggende straten voorafgaandelijk aan enige
   beslissing terzake in groep geïnformeerd en gehoord worden?
- op welke website kan men de plannen bekijken?

9de punt: vernielen van Openlucht tentoonstelling met kunstwerken Kunst-Dam Zoet Water MAGGY

De zoet water site is ons paradepaardje en past perfect is onze strijd voor het behoud van een groene gemeente waar het goed vertoeven is.
Met onze slogan: het Zoet Water waar natuur en cultuur elkaar omarmen, werden de vorige legislatuur heel wat inspanningen geleverd.
Inzake de natuur werd naast de aankoop van de vijvers (die voorheen in privé handen was) ook een beheersplan opgesteld voor het onderhoud van en de aanleg rond de vijvers van het Zoet Water. Het beheerplan bevat verschillende facetten. We hopen dat dit plan niet in het archief terecht komt maar men uitvoering geeft!
Inzake cultuur werd de Kunst-Dam geïnstalleerd. Het gaat om een Openluchttentoonstelling “Kunst aan het Water” op de dreef naar het Spaans Dak. De werkgroep ‘Kunst’ organiseert jaarlijks een kunstwedstrijd. Het werk dat het best past in de omgeving en de natuurelementen in de kijker zet, wordt uitgevoerd en krijgt een plaats op de dreef, met inhuldiging door het College op de Hoogdag van het Zoet Water namelijk 15/08.

Onlangs stelden we vast dat de dreef naar het Spaans Dak vernieuwd werd. De werken werden, volgens ons, niet aangekondigd.
We stellen ook vast dat er onvoldoende respect werd getoond voor de kunstwerken. Ze werden niet gestockeerd tijdens de werken. We stellen ook schade vast.
Onze vragen:
- wie legt de weg/ dreef naar het Spaans Dak aan?
- waar werden deze werken gepubliceerd?
- welke richtlijnen werden gegeven in verband met de kunstwerken?
- wie betaalt het herstel van de kunstwerken?
- wat is de huidige visie over de tentoonstelling: Kunst en Cultuur aan het Zoet Water?
  Wil men de tentoonstelling vernietigen?

10de punt: proefopstelling Sint-Joris Weert                                                         MARK

Op de Leuvensestraat te St Joris Weert heeft de gemeente een proefopstelling geplaatst met paaltjes.

Onze vragen:

- gebeurde dit in samenspraak met de buurtbewoners.
- kunnen de bewoners nog veilig op hun eigen oprit?
- kunnen ze er gemakkelijk met een aanhangwagen indraaien.

- wat als er een fietser tijdens het doven van de lichten op een van deze paaltjes knalt.
- wat met de aansprakelijkheid van het schepencollege bij z'n ongeval met proefopstelling?

- wat met de afwatering er staat een paaltje in dr goot is dit allemaal normaal?
- hoeveel pest opstellingen zoeken jullie nog te realiseren in onze gemeente?