U bent hier
Punten Gemeenteraad 30 maart 2021
Gemeenteraad 30 maart 2021
1stepunt: Vaccinatiecentrum
2de punt: Commissies
3de punt: detentiehuis
4de punt: Vlaamse subsidies voor fietspaden en infrastructuur
5de punt: uitbreiding schoolinfrastructuur
6de punt: straatnaam
7de punt: telkastjes
8ste punt: huisnummers
9de punt: sociale huurders met eigendom in het buitenland
10de punt: functionaliteit van voetwegen
1ste punt : Vaccinatiecentrum MARK
Oud-Heverlee werd aangeduid als Vaccinatiecentrum. We wensen het gemeentelijk personeel te feliciteren met hun goede en efficiënte aanpak. We stellen wel vast dat reservatie van de parking verwarrend is voor de marktbezoekers en voor bar Play en de pannenkoekenstand. We stellen 2 initiatieven voor.
Besluit:
art 1: om de sensibiliteit in onze gemeente te vergroten vragen we om meer informatie te geven aan onze inwoners door wekelijks het aantal gevaccineerden in ons centrum te vermelden in de nieuwsbrief O.H.
art 2: op de parking wordt duidelijk aangegeven welk stuk kan gebruikt worden voor bezoekers van de site, met vermelding of kort of lang parkeren is toegelaten.
2de Commissies aan laag tempo met overvolle agenda FRANCIS
Bij het begin van de legislatuur werd beslist om geen presentiegeld meer toe te kennen aan de deelnemers van de commissies. Men stelde dat men meer commissies wou organiseren rond bepaalde thema’s, maar de budgettaire last niet wou verzwaren. Daarom besliste de gemeenteraad om geen presentiegeld meer toe te kennen. Een standpunt dat we deelden in de hoop dat er dan ook effectief commissies zouden worden gepland. We hebben toen wel vermeld dat het financiële, bij ons weten, nooit de motivatie geweest is om geen commissie te houden, maar wel de tijdsbesteding/inzet van de schepen.
Onze mening werd bevestigd, want de voorbije 2 jaren zijn er, alhoewel dit digitaal perfect organiseerbaar is, maar enkele vergadering doorgegaan. Zo vond onlangs de commissie Ruimte plaats met een zeer zware (overvolle) agenda. Dit leek meer op een uitputtingsslag, zoals we die kenden bij de ministers in de jaren 70, dan wel op een infomoment.
Onze vragen:
- waarom blijft men het aantal commissies beperken? Motivatie? Reden?
- waarom splits met de thema’s niet op, verspreid over meerdere vergaderingen?.
3de punt: detentiehuis MAGGY
In een collegeverslag lezen we dat de minister via de gouverneur de vraag stelt naar eventuele geschikte locaties in onze gemeente om een detentiehuis te zetten.
We lezen dat het college “nota neemt”.
Onze vragen:
- welke locatie acht het college geschikt voor de inplanting?
- wat heeft men als antwoord geformuleerd en waarom staat dat niet in het verslag?
4de punt: Vlaamse subsidies voor fietspaden en infrastructuur FRIEDA
De Vlaamse Regering keurde op 26 februari het subsidiebesluit goed voor investeringen in lokale fietsinfrastructuur. Per 2 euro die een lokaal bestuur investeert in fietsinfrastructuur, legt Vlaanderen 1 euro bij.
Hierdoor zou Oud-Heverlee met haar 11.088 inwoners , aanspraak kunnen maken op
€ 250.892,16.
De subsidie kan niet gecombineerd worden met bestaande subsidies voor het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk. De subsidie kan gebruikt worden voor nieuwe infrastructuur of voor onderhoud. We stellen voor om deze extra subsidies te gebruiken voor de inrichting van deftige fietsenstallingen aan de scholen met verlichting. De huidige inrichtingen voldoen niet aan de adviezen van de Fietsersbond. Tevens vragen we om het fietsnetwerk naar scholen kritisch te bekijken.
Besluit:
art 1: de fietsstallingen aan de scholen worden heringericht met verlichting. (zonenergie?)
art 2: met elke ouderraad wordt het fietsnetwerk (straat en voetweg) per school in kaart gebracht en op hun website geplaatst
5de punt: uitbreiding schoolinfrastructuur MAGGY
De inrichtende machten of schoolbesturen van onderwijsinstellingen, internaten en CLB’s uit de gesubsidieerde vrije en officiële sector kunnen voor hun investeringen in hun onderwijspatrimonium een beroep doen op AGION.
Voor het basisonderwijs (gewoon en buitengewoon) bedraagt de subsidie 70% van de subsidiabele kostprijs. Bij het berekenen van het subsidiebedrag voor infrastructuurwerken houdt AGION rekening met de btw en een forfait van 10% voor algemene onkosten
De school in Blanden barst al een tijdje uit haar voegen, idem de school in Haasrode.
Onze vraag: gaat onze gemeente optimaal gebruik maken van deze subsidie?
Wat zijn de plannen?
6de punt: straatnaam FRANCIS
Op 10 maart 2021 overleed Rachel Clabots, ereschepen die 42 jaar zetelde in de gemeenteraad. Zij was bij de eedaflegging in 2012 het oudste actieve gemeenteraadslid in Vlaanderen. Haar familie is zeer gekend in onze streek. In haar ouderlijk huis zou, naar we hoorden vertellen, tijdens de oorlog, de school gevestigd zijn geweest. Als eerbetoon voor haar inzet vragen we om een nieuwe straat in Sint-Joris Weert naar deze vrouw te vernoemen. We willen ook nog even vermelden dat we het betreuren dat er geen enkel overlijdensbericht vanuit de gemeente is gepubliceerd, zowel voor Bert Vanhamel, eregemeenteraadslid en Rachel Clabots, ereschepen, terwijl beiden zich zeer lang politiek hebben ingezet voor onze gemeente.
Besluit: Art 1: de eerstvolgende nieuwe straat krijgt de naam Rachel Clabots als eerbetoon
7de punt: telkastjes DIANA
Wij stellen vast dat er telkastjes hangen in de Bierbeekstraat en Haasroodsestraat.
Vraag: kunnen jullie ons verduidelijken waarvoor deze metingen zullen worden gebruikt ?
8ste punt: huisnummers MARK Alhoewel elk huis “verplicht” een huisnummers dient te afficheren, is dit meestal zeer moeilijk leesbaar van op straat.
Het plaatsen en identificeren van brievenbussen is door Bpost, gereglementeerd, maar de huisnummers blijven blijkbaar een probleem. We zien echter geen enkel initiatief van de gemeente om de zichtbaarheid te vergroten. Daarom doen wij een voorstel.
Besluit
art.1: in het infoblad wordt een artikel gewijd aan de huisnummers
art.2: bewoners van huizen zonder huisnummers worden aangeschreven en gewezen op hun plicht.
9de punt: sociale huurders met eigendom in het buitenland MARK
Minister Mattias Diependaele maakt budgetten vrij zodat sociale huisvestingsmaatschappijen de buitenlandse bezittingen van hun huurders kunnen natrekken. Het is de bedoeling dat hieraan de gepaste gevolgen worden gekoppeld. In beide huisvestingsmaatschappijen( Swal en Dijledal) beiden actief in onze gemeente is een schepen vertegenwoordigd. Graag hadden we vernomen wat de huidige stand van zaken is.
Vraag: welke initiatieven zal Swal en Dijledal nemen?
zijn er al dossiers in onderzoek bij bewoners van onze gemeente?
10de punt: voetwegen SVEN
In het collegeverslag lazen we de bedenkingen die het college had bij het natuurplan, zo lezen we:
“de missing-link te St.Joris-Weert tussen de Neerysebaan en de Roodsestraat. Hierbij zou de bestaande aardeweg vanaf de Neerijsebaan langsheen de Dijle verbonden worden met het tracé van voetweg nr 30 (sinds een paar jaar onderbroken door erosie van de Dijle oever waardoor het voetpad tussen een weide-afsluiting en de Dijle weggespoeld is over meerdere meters). Wandelaars kunnen dan met de trein aankomen in Sint Joris Weert en te voet en exclusief langs trage wegen naar het natuurgebied Groot-Broek wandelen. Alhoewel deze missing link niet valt binnen de perimeter van de toegankelijkheidsregeling, kan deze optie mogelijk wel in de begeleidende tekst van de toegankelijkheidsregeling opgenomen worden.”
We informeerden bij bewoners over de toestand van voetweg 30 in Sint-Joris Weert.
We vernamen dat
- op de verkaveling Van Eyll (1976/1977?) bij notaris Roberti de Winghe geen melding werd
gemaakt van die zgz voetweg 30, 2de deel.
- de voetweg langsheen de Dijle volledig vernietigd is door de ongecontroleerde stroming
van de Dijle, die al jarenlang absoluut niet meer gehinderd mocht worden, met als gevolg
dat de Dijle daar de oevers en bijgevolg die voetweg volledig afgekalfd heeft.
- er zou geen natuurlijke veilige doorgang meer mogelijk zijn.
Voetwegen werden indertijd aangelegd om vlugge verplaatsingen mogelijk te maken. Er waren immers maar beperkte verplaatsingsmogelijkheden. De gemeente heeft ook de plicht om voetwegen te onderhouden. Maar niet alle voetwegen hebben nog een functionaliteit en worden dus ook niet meer gebruikt. Ze worden zelfs niet meer onderhouden door de gemeente. Als ze geen nut hebben, lijkt het ons beter om ze ook officieel af te schaffen, dit zou heel wat discussies en rechtszaken kunnen voorkomen.
Onze vraag:
- heeft de huidige coalitie een plan met voetwegen die men wil behouden en dus ook
onderhoudt?
- welke inspraak hebben bewoners in het al of niet openstellen van voetwegen?
- wat is men van plan met voetweg 30?
11 de punt “ Buren voor buren “
Reeds enkele jaren loopt het project “Buren voor Buren”.
De meeste vrijwilligers zijn 60 plussers die nog niet gevaccineerd zijn.
Niettegenstaande men met aandrang vraagt om sociale contacten te beperken, worden er geen initiatieven genomen om risico’s te beperken.
We vernemen ook dat het afleggen van huisbezoeken door de sociaal assistenten wordt beperkt, omwille van de pandemie.
Daarom stellen we ons volgende vragen:
Kan deze ondersteunende taak overgenomen worden door de sociaal assistenten van het Bijzonder Comité?
Wordt er aan de vrijwilligers ontsmettingsgel (handen) en ontsmettingsproduct (voor de wagen) aangeboden?