Gemeenteraad mei 2021

Op 21 mei 2021, over deze onderwerpen: Gemeentebestuur

1. Openbaarheid van bestuur en transparantie
Transparantie en openbaarheid van bestuur is heel belangrijk. Reeds enkele malen stond het onderwerp Gecoro op de agenda, zowel wat betreft de deelnemers als de te bespreken dossiers en de inspraak.
Momenteel merken we dat de laatste verslagen op de site van de gemeente dateert van 2017.
Tevens zien we dat bij bouwaanvragen openbare onderzoeken lopen, deze worden genotuleerd in de notulen, doch deze notulen krijgen we als het openbaar onderzoek al enige tijd lopende is. Graag hadden we hieromtrent wat meer transparantie gezien.

Onze vragen:
- waarom wordt niet elk dossier waarvoor een openbaar onderzoek loopt, voorgelegd aan de Gecoro?
- waarom worden de verslagen niet openbaar gezet op de site?
- waarom wordt er in de notulen van het college niet vermeld wanneer een openbaar onderzoek van start gaat? (nu wordt het vermeld als het onderzoek al lopende is ofwel bij de bespreking van het resultaat van het openbaar onderzoek)

2. Zoet Water site, parkeerplaats voor mensen met een beperking a/d Minnebron
Het verheugt ons dat men met het aanleggen van een zebrapad, in de buurt van de Minnebron ter hoogte van de oversteek van de dreef naar de kapel naar het bos, niet gewacht heeft tot het mobiliteitsplan klaar is. In naam van de vele wandelaars en bezoekers van de kapel willen we jullie bedanken. De parkeerplaatsen aan de dreef werden ondertussen beperkt, zodat alleen de waterhalers er eigenlijk nog kunnen parkeren. We stellen echter vast dat er geen plaats is gereserveerd voor mensen met een beperking. Vandaar dat we dit punt terug op de gemeenteraad brengen en vragen om een plaats te reserveren.
Besluit:
art.1. er wordt een plaats gereserveerd voor mensen met een beperking, die er mits voorleggen van een speciale parkeerkaart, kunnen parkeren.

3. Prestatieplaatsen voor de uitvoering van werkstraffen
In juni 2020 ontving het gemeentebestuur de vraag van Vlaams minister voor Handhaving Zuhal Demir om samen met haar werk te maken van extra prestatieplaatsen voor de uitvoering van werkstraffen. Recent werd deze oproep van de minister nogmaals herhaald. Meer dan 100 lokale besturen hebben reeds een samenwerkingsverband lopen en bieden prestatieplaatsen aan.

In onze gemeente is dit nog niet het geval. Er blijft nochtans grote nood aan voldoende plaatsen en omkadering voor de uitvoering van werkstraffen binnen een redelijke termijn. Met dit toegevoegd punt stellen we dan ook voor om in onze gemeente een aantal prestatieplaatsen te voorzien.

Een werkstraf is onbetaalde arbeid die men in de vrije tijd verricht ten voordele van de gemeenschap. Het is de rechter die beslist of een misdrijf bestraft wordt met een werkstraf. Het kan gaan om zeer uiteenlopende feiten zoals bijvoorbeeld verkeersovertredingen, diefstal of druggerelateerde feiten. Niet alle misdrijven kunnen bestraft worden met een werkstraf. Uitgesloten zijn onder andere zedenfeiten, doodslag of gijzelingen. De duur van de werkstraf schommelt tussen de 20 en de 300 uren. Ze moet binnen de twaalf maanden na het vonnis uitgevoerd worden.

Werkstraffen mogen alleen uitgevoerd worden bij niet-commerciële organisaties zoals openbare diensten van gemeenten, de provincies, de gemeenschappen of de gewesten, vzw’s ... Als gemeente zijn we ideaal geplaatst om hieraan mee te werken. Concrete voorbeelden van werkplaatsen zijn het recyclagepark van een gemeente of intercommunale, de groendienst, natuurverenigingen, dierenopvang, bibliotheken, ... Meestal gaat het om eenvoudige, ondersteunende taken.

De justitie assistent zoekt samen met de aanbieder van de prestatieplaats steeds naar een goede match. Het is belangrijk dat de werkstraf op een zinvolle manier kan worden ingevuld en dat er een meerwaarde is voor ons als gemeente en voor de dienst in kwestie. Een win-win dus.

Overwegende
- de vraag van Vlaams minister voor Handhaving Zuhal Demir aan het gemeentebestuur om werk te maken van extra prestatieplaatsen voor de uitvoering van werkstraffen;
- het feit dat meer dan 100 lokale besturen reeds een samenwerkingsverband hebben lopen en prestatieplaatsen aanbieden;
- het belang van de uitvoering van werkstraffen binnen een redelijke termijn;
- het feit dat door de coronacrisis momenteel veel gebruikelijke prestatieplaatsen zijn weggevallen met vertraging bij de uitvoering tot gevolg;
- de meerwaarde die extra handen kunnen betekenen voor onze (aan te vullen i.f.v. de lokale situatie: groendienst, technische dienst, recyclagepark, bibliotheek, keuken van het OCMW-rusthuis, ... ).

Besluit: de gemeenteraad beslist
· In te gaan op de vraag van Vlaams minister Zuhal Demir om werk te maken van
  prestatieplaatsen voor de uitvoering van werkstraffen in onze gemeente en hiervoor een
  samenwerkingsverband aan te gaan;
· Het college van burgemeester en schepenen voorziet in overleg met de administratie in een
  aantal prestatieplaatsen bij de gemeentelijke diensten;
· Het college van burgemeester en schepenen houdt de gemeenteraad op de hoogte van de
  verdere uitvoering en de afsluiting van het samenwerkingsverband.

4. Sportplannen op de Zoet Water site
1. Enkele maanden geleden was er sprake van de aanleg van Padelvelden.
Vraag: wat is de huidige stand van zaken?
            Gaan er dit jaar nog Padelvelden komen en zo ja, waar?.

2. De gemeente stelde de vraag aan OHL naar hun toekomstplannen.
O.H.L. diende voor 1 mei een antwoord te geven. Maar blijkbaar zou er geen antwoord gekomen zijn?
Vraag: is er reden voor hun stilzwijgen?
            hoe gaat het college hier mee om en hoe ziet men de verdere aanpak?

5. Canivet stort in Haasrode
Reeds jaren stellen we vragen rond het stort van Canivet dat zich bevindt naast de autostrade in Haasrode. Dit stort bevat radioactief afval, gestort na sluiting van een Brussels bedrijf dat ziekenhuismateriaal waaronder RX-en produceerde.  Het stort werd gesloten en bedekt met een dikke kleilaag. Rond het stort zijn enkele peilputten om de situatie te controleren. Regelmatig (om de 2j?) dient het bedrijf een onderzoek uit te voeren.
Vanuit N-VA blijven we ons zorgen maken.
Het stort is gelegen kortbij een waterwinningsgebied. De watermaatschappij zou bodemonderzoeken in de buurt uitvoeren, maar meet niet op radioactiviteit…

Onze vragen
- i.v.m. het stort:
   wanneer zijn de laatste contacten geweest van de gemeente met de  organisatie?
   is er recent nog bodemonderzoek geweest op het stort?
   Zoja, wat is het resultaat hier van?
   Zijn de peilputten nog toegankelijk?
   Zijn er risico's voor het milieu en de volksgezondheid?
-  i.v.m. De Watergroep. In de buurt is een waterwinningsgebied gelegen.
   De Watergroep  voert geregeld onderzoeken uit.
   Wat zijn de resultaten van de Watergroep, waar vinden we de cijfers?

6. Wateroverlast op grondgebied Oud-Heverlee
Wateroverlast Fonteinstraat ter hoogte van huisnr 81 en 83 en de onjuiste informatie aan de inwoners!

De heer Vanwezel wonende op de Waversebaan te Oud-Heverlee eigenaar en verhuurder van huisnummer 81 en 83 in de Fonteinstraat stuurde op 17 maart 2021 een mail naar de gemeente met de melding dat de open betonnen goot die gelegen is tussen de Waversebaan en de Fonteinstraat niet meer geruimd wordt, waardoor er takken en bladeren voor verstopping zorgen aan de roosters om de takken tegen te houden en het water via de afvoerbuizen niet meer onder de Fonteinstraat en de spoorweg door geraakt, en alles overstroomd bij een zware wolkbreuk.

Waardoor de kelders van huisnr 81 en 83 in de Fonteinstraat in het verleden al geregeld onder water kwamen te staan.

Op de Waversebaan net voorbij de brug van de E40 zijn nog 4 huizen op het grondgebied van Oud-Heverlee, met als huisnr Waversebaan nr 2 tot 8.

Hetzelfde op de Fonteinstraat voorbij de brug nog 2 huizen Fonteinstraat nr 81 en 83. De gemeente grens is gelegen tussen huisnr 2 op de Waversebaan te Oud-Heverlee en de inrit van de Paters te Heverlee die net op de gemeentegrens wonen maar hun inrit gelegen is op het grondgebied van Heverlee.

MAAR de gemeente had de heer Vanwezel doorgestuurd naar Leuven omdat het probleem zich situeerde op het grondgebied van Leuven. WAT NIET HET GEVAL IS.
Leuven zond het daarop door naar ANB
ANB antwoordde dat de gracht de bevoegdheid is van AWV.

Resultaat: 2 maanden nadat onze gemeente een foutief antwoord had gegeven namelijk dat de gracht niet op het grondgebied van Oud-Heverlee gelegen is, kreeg de heer Vanwezel op 17 mei antwoord van AWV.

Onze vragen zijn:

Waarom gaf de gemeente verkeerd advies?
Weet de gemeente de grenzen niet liggen tussen Oud- Heverlee en Leuven?
Kan de bevoegde dienst die antwoordde op de mail van de heer Vanwezel ingelicht worden dat NIET de E40 de gemeentegrens is tussen Oud-Heverlee en Leuven, maar dat deze grens een 50m verder gelegen is en er nog huizen staan op het grondgebied van Oud-Heverlee tussen de E40 en de grens met Heverlee.
Kan de gemeente AWV aanschrijven en opdracht geven aan AWV om minstens 1x per maand en zeker na een onweder de roosters te ontdoen van takken en bladeren zodat de Fonteinstraat en de huizen nr 81 en 83 niet onderlopen?

7. Vergunning voor hotel met brasserie aan het Zoet Water
Terwijl de inspraakronde over de Zoet Water site nog lopende was, gaf het college een bouwvergunning voor een fietshotel. Het gaat om de bouw van een hotel langs de noordzijde van de Maurits Noëstraat tussen de gebouwen met huisnummers 1 en 3 tegenover de vijvers van het Zoet Water. Aan de straatzijde zal het gebouw 3 bouwlagen hebben en aan de achterzijde 2 bouwlagen bovengronds. Alles samen gaat het om 21 kamers, vergaderzalen, een fietsenstallingsruimte voor 56 fietsen, sanitaire voorzieningen voor fietsers en bezoekers en 2 restaurants, telkens met plaats voor een 100-tal personen
Dit hotel zal een impact hebben op de omgeving, daarom hebben we dit punt ook aangekaart op de gemeenteraad van 10/11/2020.

We blijven ons zorgen maken!
Op 19 mei 2021 kregen we een brochure in de bus van Living Stone, waar het bouwperceel met vergunning voor (fiets) hotel met brasserie te koop wordt aangeboden.
Het verontrust ons dat het woordje “fiets” tussen haakjes wordt geplaatst.
Onze vragen:
- staat in de bouwvergunning gestipuleerd dat het een fietshotel moet zijn?
-  hoe lang is de bouwvergunning geldig? Binnen welke termijn moeten ze bouwen?
- werd er een aanvraag ingediend bij de bevoegde instantie voor een hotel of voor een  fietshotel?
- is de vergunning overdraagbaar?

8. Stand van zaken De Kouter

Feiten en context

Het Woonzorgcentrum De Kouter heeft de deuren geopend eind april 2021.

Op de gemeenteraad van 13 oktober 2020 is er een dagprijs van 72.5 euro goedgekeurd.

Op de website van De Kouter (via Woonzorgcentra) staat er heel summiere informatie over de prijzen: een dagprijs voor een éénpersoonkamer vanaf 73 euro en voor een tweepersoonskamer vanaf 69 euro. Dit lijkt te suggereren dat de prijs voor een éénpersoonskamer in de Kouter hoger is dan 73 euro.

We konden geen informatie vinden over wat er nu juist in de dagprijs begrepen is.

Ter vergelijking, de dagprijs in het woonzorgcentrum Ter Meeren in Neerijse is 66.90 euro voor een éénpersoonskamer met een duidelijke vermelding van de inbegrepen diensten. In het woonzorgcentrum van de Annuntiaten in Heverlee is de dagprijs 64.40 euro, opnieuw met duidelijke vermelding van de inbegrepen diensten.

- Is het dagcentrum al operationeel?

- Wat is nu de juiste dagprijs voor een éénpersoonskamer in De Kouter? In welke gevallen is de dagprijs hoger dan 73 euro? Waarom wordt de dagprijs van 72.5 euro, die in oktober 2020 door de gemeenteraad goedgekeurd is, niet toegepast?

- Is het mogelijk om in navolging van de woonzorgcentra in de buurt de prijzen duidelijker te vermelden op de website en aan te duiden wat er juist in de dagprijs vervat zit?