Situatie Brainestraat

Op 18 juli 2020, over deze onderwerpen: Infrastructuur

Situatie Brainestraat.

Opgesteld door Mark Binon gemeenteraadslid N-VA Oud-Heverlee

Als oppositie en gemeenteraadslid voor N-VA Oud-Heverlee, neem ik mijn verantwoordelijkheid op voor de bevolking. Ik geef geregeld mijn visie op de toekomstplannen/dromen van de meerderheid.
In 2019 stond gans Blanden en Vaalbeek bijna op zijn kop toen de huidige meerderheid een knip legde in de Brainestraat. Door het protest van de bewoners van de omliggende straten zoals de OLV straat en de Naamsesteenweg en de wafel-actie die we, als gezamenlijke oppositie, voerden tegen het afsluiten van de Brainestraat , werd de straat terug opengezet.
Nu een jaar later staat de Brainestraat terug op de agenda en wil het schepencollege van de Brainnestraat een éénrichtingsstraat maken. Het voorstel dat op tafel ligt, is éénrichting komende vanaf de OLV straat richting Naamsesteenweg. Hier is alvast geen draagvlak voor bij de meerderheid van de bevolking in de gemeente, alsook niet bij de bewoners van de omliggende straten die hierdoor nog meer verkeer voor hun deur te verwerken zullen krijgen.
De huidige meerderheidscoalitie die dit uitdokterde kent de situatie daar niet of toch onvoldoende. Het is mooi om een zogezegd verkeersveilig en verkeer remmend plan op te stellen van achter een bureau of in het schepencollege. Iedereen moet meer gebruik maken van de fiets of het openbaar vervoer is hun slogan, minder sluipverkeer,…
Omwonenden zijn het beu en iedereen geraakt meer en meer gestresseerd. (dit komt enkel de psychologen ten goede). Het wordt dringend tijd taboes overboord te gooien en met een evenwichtige mix aan maatregelen, eindelijk structurele oplossingen te vinden voor het probleem. Veiligheid is primordiaal, maar mobiliteit is ook de sleutel van onze welvaart! Willen we mobiel worden, dan moeten we inventief zijn.
En dan spreken we nog niet over het openbaar vervoer dat we meer zouden moeten nemen. We geraken nog niet aan de andere kant van de gemeente of we moeten eerst 1u op bus nr 5 zitten en dan overstappen op de trein of de bus in Leuven station om van Blanden naar Oud-Heverlee te geraken met het openbaar vervoer. Begrijpen wie begrijpen kan.
Heeft men er al eens bij stil gestaan dat vrachtwagens die in Vaalbeek moeten zijn niet kunnen afdraaien aan de verkeerslichten op de Naamsesteenweg/OLVstraat omdat de hoek er te scherp is.
Ik wil als gemeenteraadslid het schepencollege en de bewoners van de Brainestraat uitnodigen om samen een oplossing te zoeken voor de Brainestraat.
Alhoewel er volgens mij er al voorbeelden zijn van “goede oplossingen” in onze gemeente.
Laten we samen gaan kijken naar de Duivenstraat, naar het stuk dat heraangelegd is tussen de Demunterstraat en de Vinkenbosstraat. Daar werd geopteerd voor verkeersbord B21 - Smalle doorgang voorrang ten opzichte van de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen.
Het verkeer kan dan nog steeds in twee richtingen rijden maar de snelheid wordt afgeremd.
Als men dat voorbeeld zou volgen, en in die zin de Brainestraat zou aanpakken, dan krijgen die bewoners een mooie straat en een degelijk voetpad. Voor de fietsers zou het ook veiliger worden en de omliggende straten zouden geen verkeersoverlast moeten verwerken. Dus: iedereen tevreden!
Dit voorstel zal ik alvast op tafel gooien op de volgende commissie ‘ruimte’ en op de eerstkomende gemeenteraad na de vakantie.

Mark Binon