Speelplein aan de pastorij van Blanden

Op 19 maart 2018, over deze onderwerpen: Infrastructuur, Kerkfabrieken, Sport en verenigingsleven

N-VA Oud-Heverlee wil in elke deelgemeente een speelplein aanleggen voor jong en oud. Dichtbij de inwoners willen we speelmogelijkheden aanbieden om mensen dichter bij elkaar te brengen en ouders of grootouders een plaats te geven om samen met hun (klein)kinderen te genieten. Het is een eenvoudig concept waar we in Oud-Heverlee volop mee bezig zijn.

De locaties van de speelpleintjes zijn gekozen. In Oud-Heverlee openden we het eerste speelpleintje in 2015 in de Bomenwijk. Nu volgt de aanleg van een tweede speelplein, naast de pastorij in Blanden. De bouwvergunning werd net ingediend, de eigenlijke aanleg volgt later dit jaar. In Vaalbeek zal er een leuke ontmoetingsplaats komen naast het gemeentehuis, maar ook in Haasrode en Sint-Joris-Weert werd bij recente verkavelingen telkens een locatie voorzien om kinderen te laten spelen.

De locatie naast de pastorij van Blanden werd gekozen om enkele redenen. Door de goede samenwerking met de kerkfabriek zullen we de mooie voorgevel van de pastorij, die eveneens als monument beschermd is, kunnen ontsluiten. Ook de nabijheid van de toekomstige woonzorgzone De Kouter, op wandelafstand, zorgt ervoor dat het speelpleintje vlot bereikbaar is voor grootouders met hun kleinkinderen.

De voormalige wei heeft een oppervlakte van 12 are. Er is dus voldoende plaats voor verschillende houten speeltoestellen, een grasveld, een pétanquebaan en een bloemenweide.