Woonzorgzone De Kouter voorlopig niet op Vlaamse erkenningslijst

Op 4 oktober 2016, over deze onderwerpen: Gemeentebestuur

N-VA betreurt dat de plannen om een eerste woonzorgzone in Blanden te bouwen de koelkast ingaan. Het project van de Woonzorgzone De Kouter geraakte immers niet op de Vlaamse erkenningslijst wegens voorlopig geen geld. Zo zijn we de enige gemeente met meer dan 10.000 inwoners zonder ook maar één rusthuisbed. De vzw De Kouter, die de woonzorgzone wil realiseren, zal niet bij de pakken blijven zitten.

De gemeente heeft immers wel degelijk nood aan een rusthuis, kortverblijven en assistentiewoningen, die allemaal in het project werden opgenomen. Bovendien wordt er naast de woonzorgzone ook een park van twee hectare voorzien dat voor iedereen toegankelijk moet zijn. Door een onbegrijpelijke beslissing van de Vlaamse regering mogen de plannen weer opgeborgen worden, ondanks alle investeringen die reeds gebeurd zijn.

Momenteel lopen er procedures bij de Raad van State om deze niet erkenning aan te vechten. De Raad van State zal ten vroegste in de loop van 2017 uitspraak in deze zaak doen. Minstens tot dan blijven de plannen van De Kouter in de koelkast. Bij de betrokken kabinetten van de Vlaamse regering kon – na een uitgestuurde perstekst - niemand de pers zeggen wanneer de woonzorgzone weer op de erkenningslijst zou komen. N-VA volgt de zaken van nabij op en zal samen met haar coalitiepartners er alles aan doen om het project te laten slagen.