U bent hier
Gemeenteraad September 2023
Overeenkomstig artikel 21 van het Decreet Lokaal Bestuur vraagt de N-VA-fractie volgende punten toe te voegen aan de agenda van de gemeenteraad van 26 september 2023:
1. De wateroverstromingsproblematiek
Bij de wateroverlast in de zomer van 2021 werd onze gemeente sterk getroffen.
Vragen:
- Is er A) een pro-actief plan en B) een reactief plan ter uitvoering ?
- Waar kunnen we de sluisstanden raadplegen? (openbaarheidsverzoek?)
- Is er een afspraak met Leuven qua transparantie en is er ruggespraak met de bewoners vooraleer men actie zal ondernemen ivm met de sluizen?
- De GIS kaarten met aanduiding van overstromingsgebied schuiven zonder ruggespraak op, waardoor velen hun vastgoedwaarden verliezen. Worden die vastgoedwaarden gecompenseerd en door wie? Wat met de participatie en transparantie van/voor de geïmpacteerden?
2. Fietsrekken
We blijven erop aandringen dat er nood is aan meer fietsrekken in de dorpskernen en aan sportinfrastructuur. In het verleden verwees men steeds naar “masterplannen” of “mobiliteitsplannen”, doch de nood is te groot om hiermee te wachten.
Vraag: Is er een concrete planning/vooruitzicht mogelijk?
3. Doven van lichten
In het verslag van CBS 20/06/2023 lezen we dat er een rapport is opgesteld door de gouverneur ivm weerslag van lichten doven op de veiligheid.
Vraag: Wat stond in dat verslag? Graag hadden we hierover enige Info.
4. Aanplakkingsplicht bij aanvraag omgevingsvergunning
De aanplakkingsbrief dient goed zichtbaar en leesbaar te zijn vanop de openbare weg.
Enkele weken geleden hebben we er reeds op gewezen dat het een verplichting is bij alle aanvragen, maar deze wordt niet steeds nageleefd. De gemeente volgt dit bij de ene aanplakverplichting wel op en bij de andere niet, nochtans is dit belangrijk omdat er een termijn moet gerespecteerd worden om bezwaar in te dienen.
Vraag: Kan het zijn dat er een verschil is tussen bouwpromotoren en privépersonen die een aanvraag doen?
We stellen voor dat er steeds een foto van de aanplakking wordt gevraagd en deze deel uitmaakt van het dossier.
5. 10 parkeerplaatsen die verdwijnen aan het station SInt-Joris Weert (CBS 27/06/2023)
We lezen dat er een parkeervrije zone wordt voorzien voor het stationsgebouw van Sint-Joris Weert, door middel van banken, bloembakken, enz.
De bushalte wordt naar voren verplaatst en een marge van 3m breed wordt voorzien om de bussen te laten stoppen langs de weg vóór het station. Hierdoor wenst men een autoloze en conflictvrije zone vóór het station te creëren.
De stationsomgeving beter en duidelijker inrichten lijkt ons een goed idee, zeker nu de Beekstraat éénrichting is en dus de Stationsstraat meer verkeer krijgt. Er staan veel voertuigen geparkeerd, wat inderdaad soms zorgt voor gevaarlijke situaties.
Maar de bus op de weg laten stoppen, creëert een extra gevaarlijke situatie: frustratie voor wachtende chauffeurs en desgevallend inhalen van de bus, jongeren die doorheen de wachtende auto’s achter de bus zullen lopen, enz.
De parkeerstroken in de Stationsstraat zijn altijd bezet, die plaatsen zijn ook belangrijk voor wie de trein of het openbaar vervoer wenst te nemen.
Vragen:
- Hoe gaat men het verlies van die 10 parkeerplaatsen compenseren?
- Klopt het dat de terugbetaling van de treintickets/treinabonnementen voor de inwoners die momenteel die verbinding Sint-Joris-Weert maken maar beperkt is tot 70%?
6. Compensaties voor sluiten Weertsedreef
Enkele weken geleden werd voorgelegd om de Weertsedreef in erfpacht te geven aan A.N.B. voor 99 jaar. We stellen ons vragen rond het gebrek aan compensaties.
De vorige legislatuur werd ook rond dit thema gewerkt. Toen was er sprake van een compensatie door afstand van grond aan de M. Noëstraat, zodat de weg kon verschoven worden en er een wandelpad kon komen naast de vijvers. Door die extra aanleg van weg, zou men voorkomen dat de handelszaken aan de Zoet Water site nooit zouden afgesloten worden van de rest van de gemeenten.
Vragen:
- Wat is de huidige stand van zaken?
- Is de zaak naar compensaties nog hangende?
- Wat is de houding van de huidige coalitie ten aanzien van het verleggen van de weg?
7. Nieuwe betonlaag in de S-bocht vijvers Zoet Water
De Waversebaan krijgt een nieuw wegdek. Maar we merken dat ter hoogte van de vijver het nieuwe wegdek steeds weggereden wordt. Momenteel is dit de 2de of zelfs de 3de laag in de S-bocht tijdens deze legislatuur.
Vragen:
- Hoeveel lagen wenst men hier nog op te gieten?
- Wat is het kostenplaatje tot op heden voor deze werken in deze bocht?
- Is er met ANB al een deftig overleg geweest om dit definitief aan te pakken?
8. BK/EK Gravel op 1 oktober met financiële gevolgen voor de gemeente
Op 1 oktober vindt het BK/EK Gravel plaats door onze bossen.
Vragen:
- Wat is de totale kostprijs dat het kampioenschap tot nu toe aan de gemeente al gekost heeft?
- Welke kosten zitten er nog extra aan te komen?
- Wordt er gemeentepersoneel ingezet op 1 oktober en om hoeveel personen zal dit gaan?
9. Aanleg Waversebaan ter hoogte van café In de Molen
We stellen vast dat café In de Molen een extra groot terras krijgt.
Vragen:
- Dient de eigenaar huur of gebruiksrecht te betalen wegens inname openbaar domein?
- Wat is de oppervlakte van de ingebruikname van het openbaar domein?
- Wordt er aan andere handelszaken ook de mogelijkheid geboden om openbaar domein te gebruiken?