U bent hier
Gemeenteraad 24 September 2024
Overeenkomstig artikel 21 van het Decreet Lokaal Bestuur vraagt de N-VA-fractie volgende punten toe te voegen aan de agenda van de gemeenteraad van 24/09/2024
1. Verontreiniging Ontmoetingscentrum Blanden, gelegen in de schoolomgeving en gebruikt als turnlokaal voor leerlingen, gelegen naast de ruimte Technische Dienst en de school.
Op 28/05/2024 stelden wij vragen in verband met het onderzoek door Ovam en de aangestelde firma Esher. Ter herinnering ons punt van 28/05/2024:
De vorige legislatuur met N-VA (2012-2018), werd gestart met de sanering van de site OC Blanden en lokalen van de technische dienst. Het gebied is immers vervuild. Bij de eerste onderzoeken stelde men dat er geen vrees moest zijn. Men zou immers de sanering regelen door een bepaalde stof in de grond te persen om zo de schadelijke stoffen te verdunnen. De bewoners in de buurt kregen een brief dat er geen probleem is voor de groenten ed. in de tuin, maar dat er een “pluim verontreiniging is”.
Thans (2024)vernemen we dat Ovam die op haar beurt de firma Esher heeft aangesteld om een bodemonderzoek uit te voeren, bij het afperken van de pluim van de verontreiniging een extra kern heeft aangetroffen. Deze heeft zich vermoedelijk via de riolering verspreid. Ter hoogte van de turnzaal werden verhoogde concentraties in de binnenlucht gemeten. Daarom wenst men bij de bewoners in de omliggende buurt, binnenluchtmetingen uit te voeren om uit te sluiten dat er een veiligheidsrisico is voor de bewoners.
We stellen ons heel wat vragen rond dit dossier omdat er geen communicatie is gevoerd vanuit de gemeente. Ook stellen we ons vragen naar de veiligheid voor scholieren en werknemers van de gemeente.
Ook als we het plannetje van de vervuilde site bekijken, zien we dat het gaat om een zeer uitgebreid gebied: Bierbeekstraat, Lijsterstraat met inclusief de school en een deel van de Banhagestraat.
Het besluit op 28/05/2024 was toen duidelijk: het college zou het dossier openbaar maken en info geven over de risico’s en een overzicht te geven van de reeds genomen initiatieven.
We zijn nu 24 september, dus 4 maand later, we merken dat men nog altijd onderzoeken uitvoert. Grote delen van de toegang tot het O.C. en containerpark liggen open.
Het is ons bekend dat er in de buurt al 2 personen zijn met longproblemen. We stellen ons dan ook vragen omtrent dit aanslepend onderzoek en vragen met aandrang een beslissing.
We herhalen het besluit van 28/05:
Besluit: Artikel 1: De gemeenteraad geeft opdracht aan het college om dit dossier openbaar te maken, uitleg te geven over de risico’s en een overzicht te geven van de reeds genomen initiatieven.
2. Vraag m.b.t. de stand van zaken van het hemelwater- en droogteplan
De Blue deal stelde dat een gemeente moet beschikken over een hemelwater – en droogteplan, wil ze vanaf 2024 nog toegang krijgen tot watergerelateerde Vlaamse subsidies. Vlaanderen verduidelijkte nu dat de lokale besturen ten laatste op 31/12/2024 over een goedgekeurd hemelwater – en droogteplan moeten beschikken.
Ook vanuit de provincie kunnen er enkel subsidies toegekend worden wanneer de gemeente een dergelijk plan heeft.
We merken de laatste tijd toch geregeld hevige regenbuien dus zo’n hemelwater- en droogteplan is echt wel belangrijk voor de toekomst waarbij dit steeds vaker en heviger zal voorkomen.
In de gemeenteraad van 25 april 2023 vroeg onze fractie reeds naar de hemelwater- en droogteplannen voor onze gemeente. Fluvius zou daar toen mee bezig zijn, maar verder is het daar zeer stil rond. Tot op heden werd dit nog niet aan de gemeenteraad voorgelegd.
ONZE VRAAG : Wat is de stand van zaken van het hemelwater- en droogteplan voor onze gemeente? En wanneer zal dit aan de gemeenteraad voorgelegd worden?
Eventueel onderstaande zinnen nog aan de argumentatie toevoegen in de mondelinge tussenkomst, maar NIET mee indienen.
Nochtans staat ook in het programma van Samen dat de actieplannen tegen wateroverlast en droogte uitgewerkt zijn. Het lijkt ons niet erg logisch om actieplannen uit te werken als er geen globaal plan is.